Kalender

november 2018
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 63Besökare idag:
  • 72Besökare igår:
  • 550Besökare förra veckan:
  • 1336Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • The world has a major crude oil problem; expect conflict ahead 21 april, 2022
    World crude oil production has been falling behind needed levels since 2019. This problem, by itself, encourages the world economy to contract in unexpected ways, including in the form of economic lockdowns and aggression between countries. This crude oil shortfall seems likely to become greater in the years ahead, pushing the world economy toward conflict […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]
  • States do not evolve from Bands to Tribes to Chiefdoms to States 15 maj, 2022
    Preface.  The bulk of this book is dedicated to showing why the idea of the evolution from tribes to states is false. If the authors are correct, then the flexibility of societies to invent ways of living with more freedom … Continue reading →

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: 308
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!