Kalender

november 2018
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 58Besökare idag:
  • 137Besökare igår:
  • 852Besökare förra veckan:
  • 1470Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Don’t expect the world economy to resume its prior growth pattern after COVID-19 27 maj, 2021
    Most people seem to think that the world economy is going through a temporary disruption, caused by a novel coronavirus. As soon as COVID-19 goes away, they expect the economy will be back to normal. I think that this assessment is overly optimistic. The way I see the situation, the world economy was already having […]
  • OPEC Update, June 2021 13 juni, 2021
    The OPEC Monthly Oil Market Report for June 2021 was published this past week. The last month reported in each of the charts that follow is May 2021 and output reported for OPEC nations is crude oil output in thousands of barrels per day (kb/d). In the charts that follow the blue line with markers […]

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: 286
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!