Kalender

april 2018
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Antal besökare

  • 47Besökare idag:
  • 65Besökare igår:
  • 542Besökare förra veckan:
  • 1559Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Is the debt bubble supporting the world economy in danger of collapsing? 17 maj, 2022
    With an ever-lower cost of debt, the economy has had a hidden tailwind pushing it long between 1981 to 2020. Now that interest rates are again rising, the danger is that a substantial portion of this debt bubble may collapse. My concern is that the economy may be headed for an incredibly hard landing because […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]

Regeringens underlag för flyget

Print Friendly, PDF & Email

Det har senaste tiden blivit en debatt om flyget och dess påverkan på klimatet. Det har kommit en symbolisk flygskatt från 1 april, det har förespråkats mer biobränsle och till och med eldrivna flygplan för framtiden. Det finns behov av att denna rapport som har tagits fram av regeringen får bättre spridning då den kanske gör debatten mer saklig, för det är en bra rapport författaren verkar kunna sitt område.

Frågan blir snarare kommer flyget att finnas kvar i nuvarande form 2030 om man i stället ser på oljeutvinningen och den export av flygbränsle som kommer att finnas då. Detta med ELM (export land modellen) behandlas inte så mycket men är en viktig faktor. Och hur mycket kan flyget minskar innan det börjar visa sig alla möjliga effekter som gör att flyget bara blir en nisch marknad liknade den mellan världskrigen.

Underlagsrapport till utredningen om fossiloberoende fordonsflotta, N 2012:05
En av punkterna i rapporten om flygets framtid:

Flygplansflottan kommer varken 2030 eller 2050 att vara fossiloberoende. Eftersom det i vart fall till 2030 saknas en stark anledning att använda någon del av den begränsade tillgången på hållbara bränslen för flyget måste branschen ta sitt miljöansvar genom ekonomiska styrmedel, dvs. i praktiken betala andra sektorer för att genomföra ytterligare utsläppsminskningar de annars inte skulle ha gjort. EU:s handel med utsläppsrätter har hittills visat sig vara föga effektivt i detta avseende; priset ligger f.n. på några öre per kilo koldioxid. Den internationella civilflygorganisationen ICAO beslutade vid sin 38:e generalförsamling, avslutad 4 oktober 2013, i praktiken att inte göra någonting på detta område.

http://www.regeringen.se/contentassets/7bb237f0adf546daa36aaf044922f473/underlagsrapport-12—fossilfri-flygtrafik.pdf
__________________

Antal lästa gånger: 203
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Regeringens underlag för flyget

  • Martin Saar

    varför inte dra den enda rätta slutsatsen kontrollerad avveckling

  • Bengt Randers

    Jo det är nog det bästa att förespråka en avveckling men det är nog ingen framkomlig väg, vi kommer att köra rakt in i kaklet.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!