Kalender

april 2018
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Antal besökare

  • 29Besökare idag:
  • 133Besökare igår:
  • 642Besökare förra veckan:
  • 2411Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • How Energy Transition Models Go Wrong 18 juni, 2021
    I have written many posts relating to the fact that we live in a finite world. At some point, our ability to extract resources becomes constrained. At the same time, population keeps increasing. The usual outcome when population is too high for resources is "overshoot and collapse." But this is not a topic that the […]
  • February Non-OPEC Oil Production Sinks 19 juni, 2021
    A post by Ovi at peakoilbarrel. Below are a number of oil (C + C ) production charts for Non-OPEC countries created from data provided by the EIAʼs International Energy Statistics and updated to February 2021. Information from other sources such as OPEC, the STEO and country specific sites such as Russia, Norway and China is used […]
  • The orbiting solar power fantasy 22 juni, 2021
    Preface. This 2020 article “Solar Power Beamed Down To Earth From Space Moves Forward” will leave you all warm, fuzzy, and unworried about the future. The Scientists Will Come Up With Something.  But that’s because you know little to nothing … Continue reading →

Regeringens underlag för flyget

Print Friendly, PDF & Email

Det har senaste tiden blivit en debatt om flyget och dess påverkan på klimatet. Det har kommit en symbolisk flygskatt från 1 april, det har förespråkats mer biobränsle och till och med eldrivna flygplan för framtiden. Det finns behov av att denna rapport som har tagits fram av regeringen får bättre spridning då den kanske gör debatten mer saklig, för det är en bra rapport författaren verkar kunna sitt område.

Frågan blir snarare kommer flyget att finnas kvar i nuvarande form 2030 om man i stället ser på oljeutvinningen och den export av flygbränsle som kommer att finnas då. Detta med ELM (export land modellen) behandlas inte så mycket men är en viktig faktor. Och hur mycket kan flyget minskar innan det börjar visa sig alla möjliga effekter som gör att flyget bara blir en nisch marknad liknade den mellan världskrigen.

Underlagsrapport till utredningen om fossiloberoende fordonsflotta, N 2012:05
En av punkterna i rapporten om flygets framtid:

Flygplansflottan kommer varken 2030 eller 2050 att vara fossiloberoende. Eftersom det i vart fall till 2030 saknas en stark anledning att använda någon del av den begränsade tillgången på hållbara bränslen för flyget måste branschen ta sitt miljöansvar genom ekonomiska styrmedel, dvs. i praktiken betala andra sektorer för att genomföra ytterligare utsläppsminskningar de annars inte skulle ha gjort. EU:s handel med utsläppsrätter har hittills visat sig vara föga effektivt i detta avseende; priset ligger f.n. på några öre per kilo koldioxid. Den internationella civilflygorganisationen ICAO beslutade vid sin 38:e generalförsamling, avslutad 4 oktober 2013, i praktiken att inte göra någonting på detta område.

http://www.regeringen.se/contentassets/7bb237f0adf546daa36aaf044922f473/underlagsrapport-12—fossilfri-flygtrafik.pdf
__________________

Antal lästa gånger: 197
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Regeringens underlag för flyget

  • Martin Saar

    varför inte dra den enda rätta slutsatsen kontrollerad avveckling

  • Bengt Randers

    Jo det är nog det bästa att förespråka en avveckling men det är nog ingen framkomlig väg, vi kommer att köra rakt in i kaklet.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!