Kalender

april 2018
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Slumpmässigt inlägg

F. Birol presenterar WEO 2012

Antal besökare

  • 38Besökare idag:
  • 112Besökare igår:
  • 737Besökare förra veckan:
  • 2328Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Fossil Fuel Imports Are Already Constrained 31 augusti, 2023
    The big question for any fuel is, "Can consumers afford to pay a high enough price to cover all the costs involved in getting the fuel from endpoint to endpoint, at the time it is needed?" Citizens become very unhappy if the cost of winter heat becomes extremely expensive. They demand subsidies and rebates from […]
  • By Karl North: An agroecological model for the end of the oil age 3 september, 2023
    Introduction Modern civilization is urban down to its rural roots, hates nature, ignores nature, depends on nature, destroys nature, yet expects nature to keep on giving. Now nature is striking back. The result is a slow-motion tragedy of catabolic collapse[1], like the oroboros tail-eating snake. To withstand the collapse, a revolution in food production will be […]
  • Want to survive Peak Everything? Become a Mormon 20 september, 2023
    Source: Salt Lake Tribune. For Latter-day Saint families, preparing for emergencies is the norm Preface.  Ted Koppel’s book “Lights Out” highlights the many risks to the grid from cyber and physical attacks, electromagnetic pulses from weapons or solar flares, large … Continue reading →

Regeringens underlag för flyget

Print Friendly, PDF & Email

Det har senaste tiden blivit en debatt om flyget och dess påverkan på klimatet. Det har kommit en symbolisk flygskatt från 1 april, det har förespråkats mer biobränsle och till och med eldrivna flygplan för framtiden. Det finns behov av att denna rapport som har tagits fram av regeringen får bättre spridning då den kanske gör debatten mer saklig, för det är en bra rapport författaren verkar kunna sitt område.

Frågan blir snarare kommer flyget att finnas kvar i nuvarande form 2030 om man i stället ser på oljeutvinningen och den export av flygbränsle som kommer att finnas då. Detta med ELM (export land modellen) behandlas inte så mycket men är en viktig faktor. Och hur mycket kan flyget minskar innan det börjar visa sig alla möjliga effekter som gör att flyget bara blir en nisch marknad liknade den mellan världskrigen.

Underlagsrapport till utredningen om fossiloberoende fordonsflotta, N 2012:05
En av punkterna i rapporten om flygets framtid:

Flygplansflottan kommer varken 2030 eller 2050 att vara fossiloberoende. Eftersom det i vart fall till 2030 saknas en stark anledning att använda någon del av den begränsade tillgången på hållbara bränslen för flyget måste branschen ta sitt miljöansvar genom ekonomiska styrmedel, dvs. i praktiken betala andra sektorer för att genomföra ytterligare utsläppsminskningar de annars inte skulle ha gjort. EU:s handel med utsläppsrätter har hittills visat sig vara föga effektivt i detta avseende; priset ligger f.n. på några öre per kilo koldioxid. Den internationella civilflygorganisationen ICAO beslutade vid sin 38:e generalförsamling, avslutad 4 oktober 2013, i praktiken att inte göra någonting på detta område.

http://www.regeringen.se/contentassets/7bb237f0adf546daa36aaf044922f473/underlagsrapport-12—fossilfri-flygtrafik.pdf
__________________

Antal lästa gånger: 211
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Regeringens underlag för flyget

  • Martin Saar

    varför inte dra den enda rätta slutsatsen kontrollerad avveckling

  • Bengt Randers

    Jo det är nog det bästa att förespråka en avveckling men det är nog ingen framkomlig väg, vi kommer att köra rakt in i kaklet.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!