Kalender

januari 2016
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Slumpmässigt inlägg

Boksläpp med Kjell Aleklett.

Antal besökare

  • 6Besökare idag:
  • 71Besökare igår:
  • 517Besökare förra veckan:
  • 1654Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Is the debt bubble supporting the world economy in danger of collapsing? 17 maj, 2022
    With an ever-lower cost of debt, the economy has had a hidden tailwind pushing it long between 1981 to 2020. Now that interest rates are again rising, the danger is that a substantial portion of this debt bubble may collapse. My concern is that the economy may be headed for an incredibly hard landing because […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]
  • Why do Natural Gas & Oil cost so much? 21 maj, 2022
    Preface. Below are excerpts from U.S. House & Senate hearings where various speakers made the case that due to tight fracked gas & oil the United States had 100 or 200 or even 250 years of Energy Independence ahead.  For … Continue reading →

När lastbilarna slutar komma.

Print Friendly, PDF & Email

Alice Friedmann har skrivit en bok ”When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation.” som jag tror många borde läsa den finns inte ännu på något bibliotek så ny är den. Jag har lagt ett önskemål att Riksdagsbiblioteket skaffar ett exemplar, för är det några som behöver förstå hur alla våra transporter är väldigt beroende av flytande bränslen så är det våra folkvalda. Se bara på våra stora infrastruktur projekt som pågår eller diskuteras.
Fartyg, lastbilar och tåg är ryggraden i vår civilization och som fraktar varor för varje behov och önskemål. Och som vi tar mycket för givet.

Betänk hur beroende vi är av att transporterna kommer fram med hjälp av riklig och prisvärd olja. Det är till livsmedelsaffären, bensinstationen, sjukhuset, restaurangen, bygget, industriföretaget och många andra ställen. Och eftersom de flesta varorna inte lagras på destinationen så skulle varorna snabbt ta slut. Sopor, vatten och avloppshanteringen är också beroende av transporter.
Även om fartyg transporterar ca 90% av allt gods så är det för det mesta en lastbilstransport till slut. Sedan finns det andra typer av transportfordon inom jord- och skogsbruket, gruvor och byggen av olika slag.
Sedan finns det en korskoppling mellan elsystemet och transporter och det är internet där allt numera sköts med datorer som gör hela transportsektorn extra sårbar för störningar.
Det finns en innehållsförteckning här så ni kan se vad boken tar upp. When Trucks Stop Running, So Does Civilization. Energy and the Future of Transportation.k

Uppdaterat 21 augusti 2016: Riksdagsbiblioteket har nu boken, som har öppet för allmänheten.
Uppdaterat den 31 augusti 2016: en podcast med C Martenson och en annan med Kunstler.
__________________

Antal lästa gånger: 110
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

1 comment to När lastbilarna slutar komma.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!