Kalender

januari 2016
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Antal besökare

  • 59Besökare idag:
  • 79Besökare igår:
  • 785Besökare förra veckan:
  • 138Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Ramping Up Renewables Can’t Provide Enough Heat Energy in Winter 20 september, 2022
    We usually don't think about the wonderful service fossil fuels provide in terms of being a store of heat energy for winter, the time when there is a greater need for heat energy. Figure 1 shows dramatically how, in the US, the residential usage of heating fuels spikes during the winter months. Solar energy is […]
  • By Gaia Gardener: On Our Hall of Denial Mirrors 20 september, 2022
    Today we have another guest post by a member of the un-Denial community, Gaia Gardener, who posted these thoughts on denial as a comment. I thought they were interesting enough to warrant promoting them to a more visible post. Hello friends, thank you for a very interesting discussion about the realities of denial and how […]

När lastbilarna slutar komma.

Print Friendly, PDF & Email

Alice Friedmann har skrivit en bok ”When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation.” som jag tror många borde läsa den finns inte ännu på något bibliotek så ny är den. Jag har lagt ett önskemål att Riksdagsbiblioteket skaffar ett exemplar, för är det några som behöver förstå hur alla våra transporter är väldigt beroende av flytande bränslen så är det våra folkvalda. Se bara på våra stora infrastruktur projekt som pågår eller diskuteras.
Fartyg, lastbilar och tåg är ryggraden i vår civilization och som fraktar varor för varje behov och önskemål. Och som vi tar mycket för givet.

Betänk hur beroende vi är av att transporterna kommer fram med hjälp av riklig och prisvärd olja. Det är till livsmedelsaffären, bensinstationen, sjukhuset, restaurangen, bygget, industriföretaget och många andra ställen. Och eftersom de flesta varorna inte lagras på destinationen så skulle varorna snabbt ta slut. Sopor, vatten och avloppshanteringen är också beroende av transporter.
Även om fartyg transporterar ca 90% av allt gods så är det för det mesta en lastbilstransport till slut. Sedan finns det andra typer av transportfordon inom jord- och skogsbruket, gruvor och byggen av olika slag.
Sedan finns det en korskoppling mellan elsystemet och transporter och det är internet där allt numera sköts med datorer som gör hela transportsektorn extra sårbar för störningar.
Det finns en innehållsförteckning här så ni kan se vad boken tar upp. When Trucks Stop Running, So Does Civilization. Energy and the Future of Transportation.k

Uppdaterat 21 augusti 2016: Riksdagsbiblioteket har nu boken, som har öppet för allmänheten.
Uppdaterat den 31 augusti 2016: en podcast med C Martenson och en annan med Kunstler.
__________________

Antal lästa gånger: 113
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

1 comment to När lastbilarna slutar komma.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!