Kalender

september 2013
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Slumpmässigt inlägg

Ngram på olika ord
Ngram på olika ord

Antal besökare

  • 38Besökare idag:
  • 80Besökare igår:
  • 604Besökare förra veckan:
  • 2287Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • How Energy Transition Models Go Wrong 18 juni, 2021
    I have written many posts relating to the fact that we live in a finite world. At some point, our ability to extract resources becomes constrained. At the same time, population keeps increasing. The usual outcome when population is too high for resources is "overshoot and collapse." But this is not a topic that the […]
  • February Non-OPEC Oil Production Sinks 19 juni, 2021
    A post by Ovi at peakoilbarrel. Below are a number of oil (C + C ) production charts for Non-OPEC countries created from data provided by the EIAʼs International Energy Statistics and updated to February 2021. Information from other sources such as OPEC, the STEO and country specific sites such as Russia, Norway and China is used […]
  • The orbiting solar power fantasy 22 juni, 2021
    Preface. This 2020 article “Solar Power Beamed Down To Earth From Space Moves Forward” will leave you all warm, fuzzy, and unworried about the future. The Scientists Will Come Up With Something.  But that’s because you know little to nothing … Continue reading →

Järnvägen i kris - avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

Print Friendly, PDF & Email

Järnvägen har misskötts långt före Alliansens maktövertagande, men under Alliansen har vanskötseln accelererat och verkar ha nått en oreparabel nivå!? Det började med sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket. På ett smidigt sätt kunde då transportinvesteringar slussas ifrån järnväg till landsväg. Det nya Trafikverket avfolkas nu allt snabbare då de gamla  ”järnvägarna” slutar. Kompetensen försvinner ur verksamheten. Allt mer av anslagen till Trafikverket går nu till administration för att klara av anbudsarbetet för nya vägar. Riksrevisionen klagar och  får allt svårare att kontrollera produktiviteten inom verket.

News Desk skriver:

”Och om regeringens passivitet. I en annan rapport sägs att upphandlingen går mer på tro, om till exempel på totalentreprenaders lönsamhet, än på mätbara fakta. Redovisningen gör det omöjligt att göra efterkontroll. Uppföljningen är minimal. Entreprenörerna har stora möjligheter till tilläggsersättningar efteråt..”

Det är en skrämmande läsning hur järnvägen nedmonteras och snart inte klarar av lågtrafik över befintliga ej underhållna broar. Och detta är tvärt emot vad som händer i andra EU-länder, där det  satsas på järnvägen. I Sverige satsar vi istället 15 miljarder kronor nästa år på jobbskatteavdrag totalt de senast 6 åren 140 miljarder till det sk ”arbetande” folket. När bara den befintliga järnvägen skulle behöva upprustas med 10-tals miljarder för att fungera nödtorftigt. Vansinnet rullar vidare med en Alliansregering helt i otakt med tiden och verkligheten!!!! 

”Vare sig Kapacitetsutredningen eller den Nationella planen för transportsystemet 2014-2025, som beslutas av riskdagen i december, tar hänsyn till klimatet. Gods- och persontransporter tros öka betydligt mer på väg än på järnväg. Man förutsätter att oljan inte sinar och ett oljepris under en nivå det sedan länge passerat. Samtidigt som Trafikverket planerar att lägga ned 20 lågtrafikerade järnvägar vill man bygga elvägar för att komma ifrån i synnerhet den tunga lastbilstrafikens stora koldioxidutsläpp. När det finns järnväg. Man stöder regeringens strävan att höja banavgifterna kraftigt. En regering som absolut inte vill se några kilometerskatt för lastbilar, trots att utländska långtradare far genom landet och slår ut svenska åkare, men inte betalar ett öre för sitt vägslitage.”

Detta är obegripligt och kan väl ändå inte enbart vara ett ideologiskt val av Alliansregeringen, utan är väl snarare ett bevis på bristande kompetens. Men det är klart efter att ha läst rapporten från regeringens Framtidskommission, där hotet från brist på fossila bränslen hänger över oss men nonchaleras totalt, så är åtminstone inte jag förvånad över Alliansregeringens prioriteringar. Givetvis kommer vi att få höra ännu en gång att det är marknaden och nyliberalismens idéer som ska rädda järnvägen. 

 

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (14 votes, average: 4,43 out of 5)
Loading...

2 comments to Järnvägen i kris – avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!