Kalender

maj 2012
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Slumpmässigt inlägg

Generalrepetition inför Iran

Antal besökare

  • 107Besökare idag:
  • 141Besökare igår:
  • 968Besökare förra veckan:
  • 1086Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

Skyways konkurs bara början - branschen blöder

Print Friendly, PDF & Email

Skyways konkurs är egentligen inte så förvånande för oss som bevakar den kommande bristen av olja (peakoil) och konsekvenserna av ett stigande högt oljepris och därmed ett allt högre flygbränslepris. Dessvärre är Skyways konkurs bara ett första tecken på vad som väntar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5117470
Idag ligger priset på ett fat flygbränsle runt 114 dollar per fat och så gott som alla flygbolag blöder, även Raynair drabbas, trots en oerhört slimmad organisation och många kommunala sponsorer/subventioner. Lönsamheten är i stort sett utraderad inom flygbranschen efter flera år av höga bränslepriser och kostsamma omstruktureringar. Det har om inte annat SAS röda siffror visat de senaste åren. Endast solida ägare i många fall staten i resp länder håller flygverksamheten igång. Men hur länge med sargade statsfinanser?
Smärtgränsen för bränslepriset enligt flygexperter ligger runt 150 dollar per fat och dit lär vi komma förr eller senare. Enligt Globala energisystem i Uppsala så kan bara flygbränsle framställs från en liten del av den finaste råoljan, crude oil, till skillnad från bensin. Och detta sker i konkurrens med diesel. Så snart står vi inför valet diesel till fordon eller flygbränsle till flyget. Saken blir ju knappast bättre av att både Pentagon och den tyska Bundeswher sen några år valt att ha ett gemensamt bränsle för alla sina fordon, båtar och flyg: Och valet föll på flygbränsle. Därmed hårdnar kampen om dropparna!

Oljepris kontra flygkonkurser i USA 1981 till 2006

Ska ni ut och och flyga gör det nu för om 5 -10 år lär detta bli en sällsynt och kostsam historia. Och det där med förnybart flygbränsle är och förblir ett fantasifoster för att nu nämna en sak som många ställer stort hopp till! Detta har vi skrivit om tidigare på bloggen och om den annorlunda verklighet vi glider in i som konsekvens av brist på kol olja och gas.

Cornucopia har oxå skrivit om flygbränsle: http://cornucopia.cornubot.se/search?ie=UTF-8&q=Flygbr%C3%A4nsle&sa=S%C3%B6k

 

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

4 comments to Skyways konkurs bara början – branschen blöder

  • Bra uppsnappat Martin! Som du påpekar anledningen till att flygbolag överhuvudtaget fortfarande flyger är för att de hålls under armarna av statligt kapital men vi måste nog inte upp i 150 dollar/fatet för att ”smärtgränsen” ska nås. En utdragen period över 100 dollar fatet är illa nog även om det förlänger livslängden för de större flygbolagen. Ja man ska sannerligen passa på o flyga nu…!
    /Johan

  • Bra uppsnappat, Martin! Precis som du påpekar hålls flygbranschen ovanför vattenytan främst tack vare statligt stöd. Tror dock inte vi behöver vänta in någon ”smärtgräns” i form av 150 dollar/fat kan ju likväl bli en lite mer utdragen process kring 100-120 dollar/fat som får de flesta flygbolag på fall. När något av de riktigt stora statliga flygbolagen lägger ner de flesta av sina flygningar når vi nog en ”smärtgräns” -åtminstone för turistresenären och o de flesta i business class! Håller sannerligen med- flyg nu om det flygas skall!
    /JL

  • Alf Johansson

    Hur många flygresenärer är det som fattar vad som pågår…?

  • jeppen

    Eftersom flygkostnaden är känsligt för oljepris, så leder ett volatilt oljepris till en volatil ”sann” efterfrågan på flygresor. Flygbolagen verkar dock inte så intresserade av att skicka vidare sina kostnadsförändringar direkt till konsument av konkurrensskäl, men de kan bara hålla emot ett tag. Ökar oljepriset måste biljettpriserna upp och därmed måste efterfrågan falla vilket leder till nedskärningar av rutter och andra strukturrationaliseringar som uppköp, konkurser mm.

    MEN, detta påverkar bara den mest priskänsliga efterfrågan på flyg. Ökad BNP och bränslesnålare flyg ökar efterfrågan. Eventuella oljeprishöjningar minskar efterfrågan. Totalt, över lång tid, kommer den förra effekten att dominera. Flygtrafiken i världen kommer alltså fortsätta öka.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!