Energi - Politik

Sant och falskt i gammelmedia

Print Friendly, PDF & Email

Tänk att det gått så långt att en så välrenommerad och aktad tidning som Dagens Industri (Schipstedt/Bonnier) ljuger sina läsare rakt upp i ansiktet. Artikeln ”Flög över Stilla havet – på matolja” är kraftigt överdriven då den inte genomfördes enbart med biobränsle! I själva verket var 85 % vanligt flygbränsle och 15 % biobränsle! Och det framgår inte av artikeln.

Det är klart att den oinvigde lätt kan få för sig att att vi löst en kommande brist på fossilt bränsle (peakoil) och nu kan flyga vidare med biobränsle i tankarna.

Samtidigt känns det skönt att ett predikament (peakoil) blivit löst för första gången i världshistorien. Vilket scoop av tidningen Dagens Industri.

Att DI försökte lura oss upptäcktes av bloggrannen Cruel Crued. DI skriver att fossilt flygbränsle kan ersättas av biobränsle, till 100 %, vilket inte är sant. Dessutom underlåter DI i artikeln att tala om hur mycket areal som behövs för att odla detta biobränsle, hur lång tid det tar och framför allt hur mycket fossilt flygbränsle kan ersättas med biobränsle? Detta skriver bloggen Cornucopia om. Ny Teknik rapporterade händelsen korrekt och sakligt.

Ofta får ”peakoilare” höra att de är utvecklingspessimistiska att de målar framtiden i mörka färger. Rent av dystopiska. Att vi snackar bull-shit! Eftersom peakoil går stick i stäv med den allmänna uppfattningen bland politiker och massmedia. Att en kommande brist på olja (peakoil) inte är sant. De flesta medborgare vill gärna tro att ”man” säkert har något i bakfickan om energibristen blir besvärlig. Då frågar man sig vilken ”man”!
Gammelmedia ställer in sig i ledet vill inte heller oroa eller utmana det politiskt korrekta för dagen utan fortsätter mata läsarna med  fantasier om ny fyndigheter i Arktis och ny teknik osv. Just nu är det shalegas/olja som ska rädda världen, att borra vertikalt och tvätta skiffer med kemikalier. USA ska till och med bli nettoexportör av olja. En myt som håller på att formas och som Gail Tveberg skriver om sin blogg !

Media generellt skriver eller rapporterar sällan om det faktum att vi glider in i en global brist på fossilt bränsle, främst olja och gas. Det visar entydigt forskning som bedrivs bl a på Global Energisystem i Uppsala sen tio år och publicerade rapporter från Lloyds och tyska försvarsmakten och nu senaste en hemligstämplad australiensisk rapport BITRE- 117 om olja, gas och kol från 2009 som bloggen Cornucopia skriver om: Peakoil är här och är ingen myt.

Vad få medborgare förstått är att bristen på olja är ett predikament – inte ett problem. Ett problem löser vi men ett predikament måste vi förhålla och anpassa oss till. Peakoil bygger på ren och skär naturvetenskap, inget annat. Och varför är det så svårt att acceptera forskning inom naturvetenskap när det gäller olja, gas och kol? Det är en gåta för mig med tanke på den uppsjö av mer eller mindre seriösa forskningsrapporter som sköljer över oss dagligen i massmedia. Man börjar misstänka att kunskaper är en bristvara på redaktionerna. Och att dessa har peakat för länge sen.

Budskapet från DI om biobränsle för flyg är både försåtligt och vilseledande. Och det blir allt tydligare att DI och annan gammelmedia har en dold agenda som känns mycket obehaglig som går hand i hand med den rådande politiska maktordningen och på tvärs mot forskningen: Låt oss inte oroa medborgarna. Peakoil är ett hjärnspöke och ett problem som har sin lösning.

I själva verket pekar all forskning på att peakoil är ett predikament som inte har sin lösning! Ju längre vi förtränger detta, desto svårare blir omställningen till ett samhälle utan olja om 20 år. Ett samhälle vi ska ratta runt med i bästa fall 30 % av den energi vi har idag! Det kan man kalla en utmaning.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious

Under åren 2005-2008 jobbade jag med ett omtalat projekt ”Konsumera smartare och minska växthuseffekten” inom Stockholm stads handlingsprogram mot växthusgaser. Slutrapporten kom hösten 2008. I projektet ingick 60 hushåll, som deltog i arbetet med att ta reda på om det går att förändra sin konsumtion och livsstil så att den blir energi- och koldioxidsnål. Därefter var jag anställd på SVT och klimat- och energibloggen Ställ om, där SVT för första gången öppnade ett fönster och förde en dialog med tittarna kring våra stora ödesfrågor. Hur ställer vi om vårt samhälle till mindre mängd fossil energi utan att vår välfärd kollapsar. Projektet Ställ om avslutades vid årsskiftet 2009 och fanns som ett välbesökt digitalt arkiv men är nu nedsläckt. Under 2011 arbetade jag med organisationen Omställning Sverige, som jag var med och introducerade i Sverige sommaren 2008. I projektet Konsumera Smartare lyckades vi visa att familjerna genom mer kunskap kunde göra fler aktiva val, som ledde till minskade utsläpp av växthusgaser högst påtagligt. Många upplevde också att när man gör nåt konkret så blir vardagsstressen och klimatångesten mindre. Om man ska förändra sin konsumtion och livsstil för mindre utsläpp av växthusgaser, så räcker det inte med tips och goda råd. Då behövs framför allt stöd i form av goda exempel och dialog med andra likasinnade. För att klara framtidens utmaningar behövs ”en mental klimat-och energiomställning”. Det betyder att fler måste förstå och förbereda sig inför de tuffa beslut och förändringar som kommer om samhället ska klara av att ge våra barn och barnbarn ett drägligt liv. Det är också dags att punktera de myter som florerar om energi, mat, transporter och framför allt hur dyrt och besvärligt det blir om vi ställer om. Vårt vardagsliv kommer knappast att bli sämre, men definitivt mycket annorlunda. De produkter vi använder materialiserar sig inte av sig själva i våra hem och butiker. Utan de har en lång förhistoria. Som det är hög tid att vi tar till oss. För att kunna tillverka varor t ex en bil behövs energi, vatten, stål, plast och textil m.m. Dessutom fabriker, distributions- och avfallssystem. För att komma tillrätta med bilens utsläppsproblem måste man se hela förloppet, från råvaror, tillverkning, användning och återvinning, alltså belysa hela produktens livscykel. Idag pratar vi nästan enbart om de utsläpp som uppstår när vi använder våra bilar, m a o bränslet, inte om de stora utsläpp som sker när bilen tillverkas. Dessa dolda utsläpp kan vi inte friskriva oss ifrån bara för att de sker i ett annat land. Utsläppen är, oavsett var de sker, vårt ansvar som brukare och konsumenter. För mig framstår det allt tydligare att vi inte enbart har en finansiell kris. Utan det är en kris som består av tre delar: en energi-, en ekonomi- och en ekologisk kris. Tillgången på billig fossil energi som olja, kol och gas, de senaste 60 åren, har varit en förutsättning för vår ständiga ekonomiska tillväxt. En av många konsekvenser av denna ständiga tillväxt är klimatförändringarna. Våra ekologiska system orkar inte längre ta hand om våra utsläpp. Dessutom börjar vårt naturkapital sina. Det blir allt svårare att få fram nya mineraler, spårämnen, kol, olja och naturgas etc. Vi kan inte lösa dessa tre kriser var för sig utan måste börja ställa om till ett samhälle där vi ser begränsningar, men också helheten och samordnar våra gemensamma resurser på ett mer rättvist sätt. Jag hoppade så länge sajten ”Ställ om” var uppe kunde bidra bidra med lösningar, goda exempel på vad som händer runt om i Sverige och stimulera till en dialog där man inte fastnar i problem och elände, utan verkligen påbörjar en omställning här och nu i stort och smått. I 25 år jar jag jobbat med miljö- och resursfrågor, både som anställd och egen företagare. Har en filkand-examen i ekonomi och samhällsvetenskap från Uppsala universitet. Utbildare och författare till flera böcker bl a ”Living Dreams om ekobyggande och hållbar livsstil”. Diplomerad marknadsekonom och kommunal klimat- och energirådgivare. Utbildad handledare inom Det Naturliga Steget, EMAS och ISO 14001. Vill du boka mig som föreläsare, för seminarier, workshops ring 0735600819 eller martin.saar@live.se Har de senaste åren genomfört över 100 seminarier kring de tre E.a Energi-Ekonomi och Ekologi och hur vi kan ställa om samhället för att möta de samhällskriser som knacka på dörren ....

7 Comments on “Sant och falskt i gammelmedia

  1. Dagens pengar/krediter ställs ut mot en framtid som med självklarhet måste växa. Det måste i kreditgivarens ögon finnas en möjlighet att betala tillbaka krediten och dess ränta. Att bankerna ställer ut ett belopp och kräver tillbaka två innebär att de råvaror krediten baseras på, måste finnas i en ökande mängd i framtiden. Hela vårt kreditsystem är uppbyggt på att framtiden måste öka.

    Om staten i stället för bankerna skapar skuldfria pengar så blir det staten som ska garantera pengarnas värde. Men hur ska den kunna det. När de fossila energitillgångarna saknas blir omöjligt att tillverka de produkter som då ska representera pengarnas värde.

    Den enda gångbara valutan i en värld vars energitillgångar krymper är en människas tid mot en annan människas tid. Ett kvitto på nedlagd tid för att skapa ett värde i en lokal ekonomi där alla känner alla. Detta är den enda valuta som blir gångbar i en snart kommande värld. Så har pengar fungerat i hundratusentals år före vår tideräkning.

    Denna process är inget avlägset fenomen utan sätter igång så snart peakoil inte längre kan döljas för vårt samhälles medborgare. Detta innebär i sin tur pengarnas död och början på en ärlig värld där allas arbete värderas lika.

  2. Högskoleverket har i dag konstaterat att undervisningen i journalistik och nationalekonomi är helt undermålig.

    Där finns alltså förklaringen till den rappakalja som media och ekonomer sprider, var för sig eller tillsammans…

  3. Peak oil som sådan är givetvis definitionsmässigt ett predikament, något man måste förhålla sig till när det väl inträffat.

    Men effekterna på samhället av peak oil är givetvis ett problem som man hanterar på olika sätt. Fick idag ett reklamblad från Nissan. Deras Leaf kostar bara 330,000 (370,000 innan miljöbilspremien). Redan det är ett helt okej pris men priserna på elbilar kommer förstås sjunka med tiden.

  4. Jeppen vilka tecken finna och varför skulle priserna på elbilar sjunka med tiden? Om oljepriset och alla mineraler blir mer svåråtkomliga och dyrare (mer energi för att få fram) lär väl priset knappast sjunka. Och batteriproblematiken lär bli svår att lösa då det i botten ligger termodynamiska hinder. Också ett svårforcerat predikament!

  5. Att elbilarna är dyra idag beror till stor del på att massproduktionen inte kommit igång än. Det saknas både skalfördelar och rejält konkurrenstryck, vilket gör tillverkningen lite dyr och försäljningspriset ännu högre. Ungefär samma som när plasmaskärmar och LCD-skärmar var dyrare än tjock-TV under många år.

    Metaller tycks inte bli inte dyrare med tiden. Batterierna har potential att bli energitätare med med en faktor tio eller så bara baserat på rön vi redan sett. De termodynamiska hinder du pratar om får du gärna utveckla – har aldrig hört tals om sådant när det gäller batterier.

  6. Även de träd och växter som multnade ner och blev olja och gas har en gång vuxit och tagit upp koldioxiden som sedan frisläpps när vi t ex kör bil. Eftersom jorden är ett slutet system m a p på syre och koldioxid (endast lätta atomer som väte når flykthastigheten och lämnar jordatmosfären), så är det ett nollsummespel för koldioxiden även med oljan, även om lång tid hinner gå.

Comments are closed.