Kalender

februari 2012
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Slumpmässigt inlägg

Peak Oil möte

Antal besökare

  • 65Besökare idag:
  • 72Besökare igår:
  • 552Besökare förra veckan:
  • 1338Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • The world has a major crude oil problem; expect conflict ahead 21 april, 2022
    World crude oil production has been falling behind needed levels since 2019. This problem, by itself, encourages the world economy to contract in unexpected ways, including in the form of economic lockdowns and aggression between countries. This crude oil shortfall seems likely to become greater in the years ahead, pushing the world economy toward conflict […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]
  • States do not evolve from Bands to Tribes to Chiefdoms to States 15 maj, 2022
    Preface.  The bulk of this book is dedicated to showing why the idea of the evolution from tribes to states is false. If the authors are correct, then the flexibility of societies to invent ways of living with more freedom … Continue reading →

Bilresandet i i-länder minskar

Print Friendly, PDF & Email

Sveriges radio rapporterar om minskande bilresande i i-länder världen över.  Bl.a. höga bensinpriser, medevenhet om bilismens kostnader, inte minst i fråga om tidsåtgång, anges som orsak. Peter Newman professor i hållbar utveckling vid Universitetet i Perth citeras i artikeln: ”Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar”. Detta innebär en utmaning för framtidens stadsplanerare. 

Tidigare har vi i ASPO Sveriges nyhetsbrev rappporterat om att bilen ofta är långsammare än cykeln. Om man räknar med tiden som åtgår för att arbeta ihop pengarna som bilåkandet kostar, så visar det sig att en medelinkomsttagare måste arbeta typiskt i två timmar för att kunna betala för bilåkande under en timma. Hastigheten motsvarar en cykel. Om man betraktar en stad från luften, så visar det sig att en ganska stor del av staden tas upp av vägar, parkeringsplatser, rondeller, parkeringshus. Det är ingen överdrift att säga att utvecklingen av massbilismen varit en självförstärkande process. Ju fler bilar, desto mer vägar etc.  Ju fler vägar, parkeringar mm desto mer utspridd blir staden, och därmed stärks bilens konkurrenskraft gentemot gång-, cykel och kollektivtrafik.

Allt pekar på att det nu är hög tid att bygga om våra städer för minskat bilåkande, medan oljan fortfarande är billig.

/Mats Lindqvist, ASPO Sverige
__________________

Antal lästa gånger: 26
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!