Kalender

oktober 2010
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Antal besökare

  • 205Besökare idag:
  • 238Besökare igår:
  • 1385Besökare förra veckan:
  • 1755Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

Är budgetens infrastrukturinvesteringar rimliga

Print Friendly, PDF & Email

Detta är ett gästinlägg från Järnvägsfrämjandet och Hans Sternlycke om järnvägsinvesteringar och regeringens senaste budget. Så över till Hans.

I svaren på Järnvägsfrämjandets enkät till partierna före valet svarade alliansen att fördelningen av infrastrukturinvesteringar under den nationella planen för transportsystemet 2010-2021 skulle bli 56 procent till till järnväg och 42 procent till väg. Räknat på bara väg och järnväg blir det 57 procent på järnväg och 43 procent på väg. Nu i regeringens budgetförslag blir fördelningen den motsatta.

Under de fyra åren 2011-2014 blir det bara 37 procent som investeras i järnväg medräknat medfinansiering och EU-bidrag medan 63 procent investeras nationellt och regionalt på väg. Väganslagen ligger ungefär på samma nivå, i snitt 13,3 miljarder per år, medan järnvägsanslagen krymper varje år från 11,9 miljarder nästa år till bara fem miljarder 2014. Totalt blir det 53,2 miljarder som satsas på väg 31.8 miljarder kronor på järnväg.  Hade procentsatsen varit desamma som i enkätsvaren skulle det varit 16.7 miljarder mer till järnväg. På fyra år.

I år är det 53 procent som går till järnväg, 14.517 miljarder kronor. År  2014 är det bara 27 procent. Infrastrukturinvesteringarna på väg och järnväg sjunker kraftigt över åren. År 2014 blir de 8,5 miljarder lägre än i år. Är det rimligt? Och det är järnvägen som får bära minskningen. Hade järnvägsinvesteringarna varit desamma 2011-2014 som i år hade det blivit 26.2 miljarder mer till järnvägen.

Det hade räckt till Norrbotniabanan, nödvändig för industrins konkurrenkraft. Den finns inte ens med i långtidsplanen, medan den lika dyra Förbifart Stockholm börjar byggas omedelbart. Den kommer att öka bilträngsel, växthusgasutsläpp och sprida bebyggelsen så att den blir omöjlig att försörja med bra kollektivtrafik. Är detta rimligt?

Förbifart Stockholm förutsätter att bilarna kan drivas med något. Troligen kommer den redan innan den ens är färdigbyggd att bli ett dött monument över oljeepoken och dess bilsamhälle. Enligt rapporter från professionella och universitet, och nu senast både från amerikanska och tyska försvaret ligger vi vid oljeproduktionstoppen. När produktionen sedan sjunker blir oljan dyr. Alternativbränslen kommer att bara att kunna ersätta en mindre del, och det dröjer länge innan elbilarna kommer ner i pris.

Samhället kan inte bli mer av vad den varit, om förutsättningarna ändras. Infrastruktur som skall räcka i 60 år går inte att planera efter vad som gäller idag. Det vore kapitalförstörelse. I framtiden måste vi spara på fordonsbränsle till där det behövs. Bilen kan bara bli ett komplement till tåget, istället för tvärtom som nu. För att klara transporterna måste Sverige byggas om för järnväg och eldrift.

Hans Sternlycke

Uppdaterad 22 okt 2010: SvD har i dag en artikel om bristande underhåll som även kan slå ut järnvägen i vinter.
__________________
Antal lästa gånger: 46
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!