Kalender

maj 2010
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Slumpmässigt inlägg

Post Peak Oil i New York Times

Antal besökare

  • 11Besökare idag:
  • 66Besökare igår:
  • 521Besökare förra veckan:
  • 1794Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Is the debt bubble supporting the world economy in danger of collapsing? 17 maj, 2022
    With an ever-lower cost of debt, the economy has had a hidden tailwind pushing it long between 1981 to 2020. Now that interest rates are again rising, the danger is that a substantial portion of this debt bubble may collapse. My concern is that the economy may be headed for an incredibly hard landing because […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]
  • Why do Natural Gas & Oil cost so much? 21 maj, 2022
    Preface. Below are excerpts from U.S. House & Senate hearings where various speakers made the case that due to tight fracked gas & oil the United States had 100 or 200 or even 250 years of Energy Independence ahead.  For … Continue reading →

Aftonbladet om oljepris och Peak Oil

Print Friendly, PDF & Email

Aftonbladet skriver på sin ledare den 30/4 ”Därför stiger bensinpriset”. Man tar upp problematiken med att utvinna olja ur tjärsand och oljeschiffer på ett ganska bra sätt. I slutet av artikeln dyker begreppet Peak Oil upp och förklaras som tidpunkten då det blir för dyrt att utvinna olja, vilket ju inte är korrekt men det är kul att Aftonbladet närmar sig denna fråga.Aftonbladet tar upp det viktiga faktum at 60% av all olja används till transporter och påpekar i samma veva att det inte bara är klimatet som kräver nya färdsätt. Att peka ut transportsektorn är huvudet på spiken men det handlar inte så mycket om pris som det handlar om transportarbete. Peak Oil betyder mindre olja vilket betyder mindre transportarbete, förutsatt att alternativen inte kan fylla tomrummet efter oljan. Priset förlorar därmed relevans eftersom det bara avgör var detta transportarbete ska uträttas men i en globaliserad effektiv ekonomi kan det mycket väl visa sig att uteblivet transportarbete i Bangladesh påverkar oss precis lika mycket som en förlorad bilresa mellan Örebro- Köping.  Ett krympande transportarbete måste helt enkelt betyda en antiglobaliserande (lokaliserande) trend, oavsett vad oljan kostar. Det är heller inte säkert att oljan blir dyrare i samband med Peak Oil. Tvingas exempelvis SAS lägga ner p.g.a brist på drivmedel förlorar många jobbet vilket leder till minskad ekonomisk aktivitet vilket kan minska priserna osv.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!