Kalender

maj 2010
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Antal besökare

  • 63Besökare idag:
  • 79Besökare igår:
  • 693Besökare förra veckan:
  • 2264Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • To Be Sustainable, Green Energy Must Generate Adequate Taxable Revenue 15 juli, 2021
    What allows any type of energy to be sustainable? I would argue that one of the requirements for sustainability is adequate production of taxable revenue. Company managements depend upon taxable revenue for many purposes, including funding new investments and paying dividends to shareholders. Governments depend upon taxable income to collect enough taxes to provide infrastructure […]
  • Was the fall of the Roman Empire due to plagues & climate change? 20 juli, 2021
    Preface. Harper (2017) shows the brutal effects of plagues and climate change on the Roman Empire. McConnell (2020) proposes that a huge volcanic eruption in Alaska was a factor in bringing the Roman Empire  and Cleopatra’s Egypt down. In addition, … Continue reading →

Aftonbladet om oljepris och Peak Oil

Print Friendly, PDF & Email

Aftonbladet skriver på sin ledare den 30/4 ”Därför stiger bensinpriset”. Man tar upp problematiken med att utvinna olja ur tjärsand och oljeschiffer på ett ganska bra sätt. I slutet av artikeln dyker begreppet Peak Oil upp och förklaras som tidpunkten då det blir för dyrt att utvinna olja, vilket ju inte är korrekt men det är kul att Aftonbladet närmar sig denna fråga.Aftonbladet tar upp det viktiga faktum at 60% av all olja används till transporter och påpekar i samma veva att det inte bara är klimatet som kräver nya färdsätt. Att peka ut transportsektorn är huvudet på spiken men det handlar inte så mycket om pris som det handlar om transportarbete. Peak Oil betyder mindre olja vilket betyder mindre transportarbete, förutsatt att alternativen inte kan fylla tomrummet efter oljan. Priset förlorar därmed relevans eftersom det bara avgör var detta transportarbete ska uträttas men i en globaliserad effektiv ekonomi kan det mycket väl visa sig att uteblivet transportarbete i Bangladesh påverkar oss precis lika mycket som en förlorad bilresa mellan Örebro- Köping.  Ett krympande transportarbete måste helt enkelt betyda en antiglobaliserande (lokaliserande) trend, oavsett vad oljan kostar. Det är heller inte säkert att oljan blir dyrare i samband med Peak Oil. Tvingas exempelvis SAS lägga ner p.g.a brist på drivmedel förlorar många jobbet vilket leder till minskad ekonomisk aktivitet vilket kan minska priserna osv.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!