Kalender

maj 2010
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Antal besökare

  • 46Besökare idag:
  • 408Besökare igår:
  • 1543Besökare förra veckan:
  • 3253Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Spike in energy prices suggests that sharp changes are ahead 18 oktober, 2021
    Now, through several iterations, the economy has become increasingly complex, with less and less redundancy to provide stability. The energy price spike that is being experienced today is a warning that something is very, very wrong. As I see the situation, the trend toward complexity has gone too far; the economic system is starting to […]
  • Water is flowing uphill. Why? 10 oktober, 2021
    El gato malo does more intelligent analysis in a week than the idiots in our governments do in a year. Today’s analysis suggests Dr. Geert Vanden Bossche was correct in predicting that applying a leaky vaccine effective at preventing sickness in the middle of a pandemic was a very bad idea. https://boriquagato.substack.com/p/are-leaky-vaccines-driving-delta all a virus […]
  • Retrofit Homes & Buildings 20 oktober, 2021
    Preface. To prepare for the day when there is no natural gas, oil, or coal to heat homes and buildings, the best possible way to prepare for the future and lessen suffering would be retrofitting homes to use less energy … Continue reading →

Aftonbladet om oljepris och Peak Oil

Print Friendly, PDF & Email

Aftonbladet skriver på sin ledare den 30/4 ”Därför stiger bensinpriset”. Man tar upp problematiken med att utvinna olja ur tjärsand och oljeschiffer på ett ganska bra sätt. I slutet av artikeln dyker begreppet Peak Oil upp och förklaras som tidpunkten då det blir för dyrt att utvinna olja, vilket ju inte är korrekt men det är kul att Aftonbladet närmar sig denna fråga.Aftonbladet tar upp det viktiga faktum at 60% av all olja används till transporter och påpekar i samma veva att det inte bara är klimatet som kräver nya färdsätt. Att peka ut transportsektorn är huvudet på spiken men det handlar inte så mycket om pris som det handlar om transportarbete. Peak Oil betyder mindre olja vilket betyder mindre transportarbete, förutsatt att alternativen inte kan fylla tomrummet efter oljan. Priset förlorar därmed relevans eftersom det bara avgör var detta transportarbete ska uträttas men i en globaliserad effektiv ekonomi kan det mycket väl visa sig att uteblivet transportarbete i Bangladesh påverkar oss precis lika mycket som en förlorad bilresa mellan Örebro- Köping.  Ett krympande transportarbete måste helt enkelt betyda en antiglobaliserande (lokaliserande) trend, oavsett vad oljan kostar. Det är heller inte säkert att oljan blir dyrare i samband med Peak Oil. Tvingas exempelvis SAS lägga ner p.g.a brist på drivmedel förlorar många jobbet vilket leder till minskad ekonomisk aktivitet vilket kan minska priserna osv.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!