Kalender

april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Slumpmässigt inlägg

Fukushima Daiichi 1 år

Antal besökare

  • 58Besökare idag:
  • 137Besökare igår:
  • 852Besökare förra veckan:
  • 1470Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Don’t expect the world economy to resume its prior growth pattern after COVID-19 27 maj, 2021
    Most people seem to think that the world economy is going through a temporary disruption, caused by a novel coronavirus. As soon as COVID-19 goes away, they expect the economy will be back to normal. I think that this assessment is overly optimistic. The way I see the situation, the world economy was already having […]
  • OPEC Update, June 2021 13 juni, 2021
    The OPEC Monthly Oil Market Report for June 2021 was published this past week. The last month reported in each of the charts that follow is May 2021 and output reported for OPEC nations is crude oil output in thousands of barrels per day (kb/d). In the charts that follow the blue line with markers […]

Förseningen spara mycket mer pengar.

Print Friendly, PDF & Email

Det växande Stockholm har inte råd med bilköer och trafikproblem.

Så inleder Stockholm Handelskammare en artikel i dagens SvD på Brännpunkt. Den dagen Förbifart Stockholm invigs kommer det inte att vara många bilar som trängs på gatorna.
Så om det blir en försening och ny information kommer fram om att vi befinner oss i ett mycket prekärt energiläge då kan vi dra i nödbromsen för detta projekt, utan att ha investerat i onödan.Kammaren hänvisar till en gammal utredning från 2006 från OECD om att Stockholm måste satsa på infrastruktur då speciellt vägar. Det är OECD som även har IEA som sin energiutredare och ser vi i WEO av år 2006 eller om den inte var klar då utan det var WEO från 2002 som låg till grund för utredningen, så fanns inte några begränsningar alls i oljeutvinningen. Nerjusteringarna kom inte förrän i WEO 2008 som kom ut i november 2008.

Uppsala WEO 2008

Så man måste kritisera Stockholm Handelskammare för att använda gamla data, och om där till lägger att Uppsala har visat på att även WEO 2008 innehåller en massa luft så blir läget än mörkare. Då kan man nog lugnt säga att OECD rapporten från 2006 är riktigt gammal och inte gäller längre.

Skulle en ny rapport tas fram med riktiga data på oljeutvinningen enligt Globala Energisystem i Uppsala, så visar det sig nog att någon Förbifart Stockholm kommer inte att behövas. Då räcker det som vi har av vägar och blir över, vad som kommer att vissa sig vara efterfrågat är spårbunden trafik på lokal och regional skala.

Troligtvis kommer gamla motorvägar att konverteras till ”light rail” för att koppla ihop orter som inte i dag har järnvägar.

Länk skickat till Stockholms Handelskammare.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Förseningen spara mycket mer pengar.

  • Nyfiken

    ”Ny rapport med riktigta data”? Wow! Självgodheten når oanade höjder här. Intressant.

  • Hej Bengt!
    Jättebra att du lyfter fram detta i ljuset igen. Det är så lätt att glömma! Skrev ett inlägg om den senaste rapporten i augusti på Ställ om se länk nedan.
    Samtidigt är det oerhört tragiskt att media inte har förmågan att hugga på denna typ av desinformation. Men som du vet media inkl SVD tillhör mainstream och de har dessvärre för lite kunskaper i ämnet för att gräva vidare och ifrågasätta. Såvida det inte gäller något så trivialt som en bruten prinsessförlovning eller något liknande.

    http://stallom.se/2009/08/11/media-och-politiker-tar-inte-peak-oil-pa-allvar/

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!