Kalender

april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 45Besökare idag:
  • 118Besökare igår:
  • 953Besökare förra veckan:
  • 163Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • By marromai: Post Peak Everything 14 november, 2023
    Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
  • The 10th planetary boundary: Salt 29 november, 2023
    Preface. Rockström J et al (2009) famously proposed that there are 9 Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity in Ecology & Society that pose existential threats. This study’s authors propose adding a 10th boundary: Safe and sustainable salt … Continue reading →

Förseningen spara mycket mer pengar.

Print Friendly, PDF & Email

Det växande Stockholm har inte råd med bilköer och trafikproblem.

Så inleder Stockholm Handelskammare en artikel i dagens SvD på Brännpunkt. Den dagen Förbifart Stockholm invigs kommer det inte att vara många bilar som trängs på gatorna.
Så om det blir en försening och ny information kommer fram om att vi befinner oss i ett mycket prekärt energiläge då kan vi dra i nödbromsen för detta projekt, utan att ha investerat i onödan.Kammaren hänvisar till en gammal utredning från 2006 från OECD om att Stockholm måste satsa på infrastruktur då speciellt vägar. Det är OECD som även har IEA som sin energiutredare och ser vi i WEO av år 2006 eller om den inte var klar då utan det var WEO från 2002 som låg till grund för utredningen, så fanns inte några begränsningar alls i oljeutvinningen. Nerjusteringarna kom inte förrän i WEO 2008 som kom ut i november 2008.

Uppsala WEO 2008

Så man måste kritisera Stockholm Handelskammare för att använda gamla data, och om där till lägger att Uppsala har visat på att även WEO 2008 innehåller en massa luft så blir läget än mörkare. Då kan man nog lugnt säga att OECD rapporten från 2006 är riktigt gammal och inte gäller längre.

Skulle en ny rapport tas fram med riktiga data på oljeutvinningen enligt Globala Energisystem i Uppsala, så visar det sig nog att någon Förbifart Stockholm kommer inte att behövas. Då räcker det som vi har av vägar och blir över, vad som kommer att vissa sig vara efterfrågat är spårbunden trafik på lokal och regional skala.

Troligtvis kommer gamla motorvägar att konverteras till ”light rail” för att koppla ihop orter som inte i dag har järnvägar.

Länk skickat till Stockholms Handelskammare.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Förseningen spara mycket mer pengar.

  • Nyfiken

    ”Ny rapport med riktigta data”? Wow! Självgodheten når oanade höjder här. Intressant.

  • Hej Bengt!
    Jättebra att du lyfter fram detta i ljuset igen. Det är så lätt att glömma! Skrev ett inlägg om den senaste rapporten i augusti på Ställ om se länk nedan.
    Samtidigt är det oerhört tragiskt att media inte har förmågan att hugga på denna typ av desinformation. Men som du vet media inkl SVD tillhör mainstream och de har dessvärre för lite kunskaper i ämnet för att gräva vidare och ifrågasätta. Såvida det inte gäller något så trivialt som en bruten prinsessförlovning eller något liknande.

    http://stallom.se/2009/08/11/media-och-politiker-tar-inte-peak-oil-pa-allvar/

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!