Kalender

april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 165Besökare idag:
  • 333Besökare igår:
  • 1226Besökare förra veckan:
  • 1477Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

482 miljarder i sjön?

Print Friendly, PDF & Email

Hur mycket av dessa pengar kommer att var bortkastade 2021? Det är så långt bort i framtiden att i alla fall väginvesteringarna kommer att vara bortkastade, för då finns det inte ett lika stort behov för vägar. Ur pressmeddelandet från Regeringen.

Satsningen består av 417 miljarder kronor statlig finansiering, 65 miljarder kronor finansieras genom trängselskatter, vägavgifter, EU-medel och kommunala bidrag. Framtida banavgiftsintäkter kan enligt Banverket komma att bidra med ytterligare cirka 15 miljarder kronor. Som mest skulle därmed infrastrukturåtgärder på 497 miljarder kronor kunna genomföras 2010-2021.

Av den statliga ramen går 217 miljarder kronor till investeringar, varav 33 miljarder kronor till länen och 184 miljarder kronor till investeringar i den nationella planen. 200 miljarder kronor går till drift- och underhållsåtgärder, varav 136 miljarder kronor till väg och 64 miljarder kronor till järnväg.

Investeringar i järnvägar och underhåll av broar kommer att vara mer viktigt när energin och ekonomin blir sämre. Och efter att gått i igenom de tre scenariorna så måste hela samhället bli mer uthålligt och ekologiskt sunt, det måste även finnas en beredskap för plötsliga och oväntade händelser som t ex ett vulkanutbrott.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 2,00 out of 5)
Loading...

1 comment to 482 miljarder i sjön?

  • En monumental felsatsning. De där miljarderna skulle naturligtvis användas för en omställning av infrastrukturen. Bygg ut järnväg och satsa på förnyelsebar energi, samt jobba för att minska fossilberoendet för att minska/mildra smällen när oljepriserna skjuter i höjden.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!