Energi

Flyg med framtid från SFR

Print Friendly, PDF & Email

Det har kommit en annonsbilaga från SFR och Svenskt Flyg, två lobbyorganisationer inom flyget. Bilagan handlar om flygets historia under 100 år och framtiden som dom ser det. Som de två ordförande säger ”Ett lyft för Sverige i minst 100 år till” det inga små ord, men dom vill ha en vital debatt om flygets framtid. Läser man bilagan finns det lite om varje och annonser för olika projekt och förtag.Här kommer några citat om vad flyget betyder.
”Mänsklig mobilitet är en av de viktigaste utvecklingskrafterna i världen” Maria Ranka VD
”Flyget är en förutsättning för tillväxt i regionen” Karin Larsson-Tängdén Flygplatschef
Med det absolut intressantaste är detta ”Fossila bränslen kommer att ersättas av andra” Karin Svensson Smith MP. Om det två tidigare citaten är vanliga bland människor som inte stött på Peak Oil så är Smith’s uttalande märkligt, det verkar som miljöpartiet på fullt allvar tror att vi kan ersätta våra flytande bränslen med biobränslen.

Att inte SFR och Svenskt Flyg pratar om Peak oil är kanske förståeligt, för dom gör nog inga egna analyser utan litar på Energimyndigheten som litar på IEA, och Energimyndighet utgår ifrån att marknaden fixa fram nya bränslen då det är så dags.

”I framtiden ligger ny regler om effektivare motorer enligt ACARE 2020 ska det finnas teknik tillgänglig som sänker CO2 utsläppen med 50% jämfört med år 2000″. Men detta är då bara framme på de absolut senaste planen, efter som ett flygplan flyger minst 30 år så tar det tid innan dessa nya maskiner får något genomslag på marknaden.

”2050 ska varje ny flygning kunna vara helt klimatneutral” jag har svårt att se hur detta skulle gå till speciellt om man räknar in den inbäddade energin, för vi vet ju att bara i dag går det åt 7 kcal olja för att framställa 1 kcal föda. Meningen är nog bara en sådan här mening som man stoppar in utan några analyser för att den låter bra och ligger i tiden.

Vilken framtid finns då för flyget, om man är realistisk? Det finns en artikel här om detta, fler finns på The Oil Drum om man söker, Kjell Aleklett har skrivit om detta också. Det finns en rapport om hur prisspiken på olja slog mot flygindustrin. Emma Nygren från Uppsala Universitet har skrivet en artikel om flyget också. Jag tror inte flyget överlever i dagens form länge om priset på olja stiger mycket över dagens nivå. Vissa rika och nödvändiga transporter kommer fortfarande att gå med flyg, men inte någon massmarknad. Problemet blir hur ska infrastrukturen som hör i hopp med flyget bär sina kostnaderna utan att gå under, flygledningen, drift av flygplatser, marktransporter mm är uppbygg på att stora fasta kostnader bärs upp av många resande.

Peak Oil kommer också att leda till att en större andel av dom disponibla medlen kommer till att gå till föda och uppvärmning.

SFR och Svenskt Flyg vill ha en vital debatt, ASPO Sverige har givet ett svar på denna utmaning och undra hur ser SFR och Svenskt Flyg på dessa frågor?

För två så stora organisationer med mycket resurser borde Peak oil finnas med i deras planering! Eller mörkar man för sina medlemmar för frågan är för komplex att man inte klarar av att hantera frågan.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious

5 Comments on “Flyg med framtid från SFR

  1. ….SAS är bland annat delaktig i utvecklingen av alternativa bränslen genom att samarbeta med tidigare nämnda Swedish Biofules och EcoPar.
    – En låginblandning av biobränsle på upp till tio procent i alla våra flygplan fram till 2020 är ett mål som vi jobbar mot och som får anses realistiskt i det här sammanhanget, säger Lars Andersen.
    Det pågår också en ständig utveckling av aerodynamik och motorer.
    För att minska aerodynamiken kan man exempelvis montera ”winglets” ytterst på vingarna, vilket är små vingar som pekar uppåt. Det kan minska bränsleanvändningen med en till fem procent ….

  2. Hej!
    Det slog mig vad Kjell och Mikael på Globala energisystem sa på ett seminarium om flygbränsle för ngt år sedan. Flygbränslet är utsatt från två håll. Brist på råolja, men framför allt så crackas diesel och flygbränsle från samma del av råoljan. Så frågan är ska man prioritera diesel på bekostnad av flygbränsle eller tvärt om?

  3. Jag har nu meddelat Svenskt Flyg och SFR att vi har ett inlägg här om deras bransch.

  4. I en artikel i SvD den 8 juni 2019 så berättar Grazia Vittadini på Airbus om A320 och hur det skulle gå med batterier.

    Om vi hade batterier som vore 30 gånger mer effektiva än dagens skulle en A320 kunna flyga med halva lasten under en femtedel av sträckan den klarar nu. I praktiken är vi inte ens i en avlägsen närhet av det. Batterierna räcker helt enkelt inte.

Comments are closed.