Energi

El, vätgas och jästsvamp kan inte rädda flyget.

Print Friendly, PDF & Email

Jävsmisstankarna mot Maria Wetterstrand har tagit bort fokus från den egentliga frågan om flyget har någon framtid, vilket hennes utredning verkar tro. Här kommer nu SvD med tre alternativ till energikällor för flyget.
1. Är mer biobränsle lösningen, i dag används senapsfrön och andra grödor med högt energiinnehåll. Planer finns på att konstruera mikroorganismer men det tar tid. Men sedan säger Eduard Kerkhoven att det kommer att kosta mycket pengar.

Men skulle de gå ”all in” så tror jag att mycket av det fossila flygbränslet skulle kunna ersättas av biobränslet inom fem år. Det är sorgligt att det i slutändan handlar om pengar samtidigt som flygbolagen tjänar helt galna summor.

Märklig kommentar, vad jag kan minnas så är flygbolagen inte några vinstmaskiner precis! Och på sju år! Är det mer Palmolja?
Och hur mycket biomassa skulle behövas för flyget? Har minne av att det skulle räcka med all biomassa som man kan odla i Brasilen! Det finns en
längre artikel här.
Från regeringens egen utredning:

  • För att helt ersätta vägtrafikens bränsleförbrukning med biobränsle inom EU 15 behöver drygt två miljoner kvadratkilometer odlas upp med energiskog.
  • För processen att omvandla råvaran till flytande bränsle krävs 800 anläggningar som var och en hanterar fem gånger så mycket råvara som ett stort nordiskt pappersbruk.
  • Var och en av dessa behöver försörjas med en inkommande volym motsvarande 450 lastbilar per dygn.

Nästa två idéer är inga energikällor utan är energibärare.
2. Varför inte elflyg när det finns elbilar? Eftersom jetbränsle innehåller 14 gånger mer energi än dagens bästa batterier så räcker nästa detta argument. Men det finns mer, Mycket mer energi går åt vid start och landning än vid plan flygning vilket är svårt för batterier. Ett plan med 200 platser väger ca 115 ton vid start. 38 ton är bränsle som försvinner under flygningen och gör att planet kan landa.
3. Vätgas. Enligt Pål Börjesson kommer det dock att dröja innan vätgasflygen syns på himlen i någon större skala!

Bara nya storskaliga infrastruktur satsningar tar längre tid än många tror att utveckla. Sedan är det vattenbristen som redan nu visar sig, för det går åt stora mängder vatten för att göra vätgas. Ett citat från Ulf Bossel:

Now, if the entire traffic at Frankfurt Airport was all done with hydrogen, one would need the water consumption of the City of Frankfurt plus about 25 nuclear power plants.

Källa: El, vätgas och jästsvamp ska göra flyget klimatvänligt | SvD
__________________

Antal lästa gånger: [CPD_READS_THIS]
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious