Kalender

november 2018
M T O T F L S
« okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 76Besökare idag:
  • 206Besökare igår:
  • 2216Besökare förra veckan:
  • 3544Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Understanding Why the Green New Deal Won’t Really Work 2 oktober, 2019
    The reasons why the Green New Deal won’t really work are fairly subtle. A person really has to look into the details to see what goes wrong. In this post, I try to explain at least a few of the … Continue reading →
  • Drone Strike on Saudi Arabia Knocks out 5% of Global Oil Supplies 17 september, 2019
    On Saturday 14 September the Abqaiq oil processing facilities in Saudi Arabia were hit by an air borne attack assumed to be a drone. Abqaiq lies to the NE of Ghawar, the world's largest oil field and producer by far. Abqaiq is the largest single oil processing facility in the world. It processes all the […]
  • Hydrogen, the Homeopathic Energy Crisis Remedy 16 oktober, 2019
    Preface.  Hydrogen is the dumbest, most ridiculous possible energy resource. Far more energy is required to make and store it than you get out of it, since it has absolutely no energy at all.  In a hydrogen fuel cell truck, … Continue reading →

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: 222
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!