Kalender

november 2018
M T O T F L S
« okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 67Besökare idag:
  • 131Besökare igår:
  • 915Besökare förra veckan:
  • 3280Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Energy Is the Economy; Shrinkage in Energy Supply Leads to Conflict 9 november, 2020
    It takes energy to accomplish any of the activities that we associate with GDP. It takes energy to grow food: human energy, solar energy, and–in today’s world–the many types of energy used to build and power tractors, transport food to … Continue reading →
  • Non-OPEC July Output up by 1.2% 25 november, 2020
    A post by Ovi at peakoilbarrel Below are a number of oil (C + C ) production charts for Non-OPEC countries created from data provided by the EIA’s International Energy Statistics and updated to July 2020. Information from other sources such as OPEC, the STEO and country specific sites such as Russia and Norway is […]

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: 283
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!