Kalender

november 2018
M T O T F L S
« okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Slumpmässigt inlägg

Oljepriset vägs in i peakoil !
Oljepriset vägs in i peakoil !

Antal besökare

  • 1Besökare idag:
  • 135Besökare igår:
  • 925Besökare förra veckan:
  • 1587Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Low Oil Prices: An Indication of Major Problems Ahead? 28 november, 2018
    Many people, including most Peak Oilers, expect that oil prices will rise endlessly. They expect rising oil prices because, over time, companies find it necessary to access more difficult-to-extract oil. Accessing such oil tends to be increasingly expensive because it … Continue reading →
  • Attenborough and the deluded elites of Katowice 10 december, 2018
    ‘We the peoples of the United Nations’. These are the opening words of the UN Charter. A charter that puts people at the centre. A pledge to give every person in the world a voice on its future. A promise to help protect the weakest and the strongest from war, famine and other man-made disasters. Right now, we are facing […]
  • What on earth is exergy? 10 december, 2018
    Preface. This is one of the best explanations of exergy I’ve been able to find.  This paper makes the case that exergy ought to be considered by just about every industry and government to achieve greater energy efficiency, and makes … Continue reading →

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: 135
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Lämna en kommentar

 

 

 

Du kan använda dessa HTML taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Anti-Spam Quiz:

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!