Kalender

oktober 2018
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Antal besökare

  • 60Besökare idag:
  • 183Besökare igår:
  • 1009Besökare förra veckan:
  • 3858Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • By marromai: Post Peak Everything 14 november, 2023
    Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
  • The 10th planetary boundary: Salt 29 november, 2023
    Preface. Rockström J et al (2009) famously proposed that there are 9 Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity in Ecology & Society that pose existential threats. This study’s authors propose adding a 10th boundary: Safe and sustainable salt … Continue reading →

”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft” | SvD

Print Friendly, PDF & Email

I en debattartikel så skriver två ingenjörer om att elbilar inte är någon lösning för klimathotet utan dessutom kan vara etter värre. Detta har varit uppenbart länge men är elbilar älskas av politiker och miljöorganisationer. Men om man tar ett helhetsperspektiv så är det inte så utan mer som ”greenwash”. Artikeln tar inte upp en viktig punkt och det är batteri och tillverkning av elbilen, utan fokuserar på driften och varifrån elen kommer.
Några citat:

En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden.

-.-

Om inte vi med våra goda förutsättningar gör rätt, hur kan vi då förvänta oss att övriga världen gör det?

-.-

Syftet med Parisavtalet var inte att reglera alla detaljer. Att räkna utsläppen från produktionen av el och inte förbrukningen av el är mycket enklare.

-.-

Kort sagt: det bästa sättet att bidra till att minska Europas klimatutsläpp är att dra ned på vår elkonsumtion, öka vår klimatneutrala elproduktion och exportera mer. Och kom ihåg att elbil = kolbil.

Källa: ”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft” | SvD

__________________

Antal lästa gånger: 346
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

2 comments to ”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft” | SvD

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!