Kalender

april 2018
M T O T F L S
« Mar    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Antal besökare

  • 185Besökare idag:
  • 219Besökare igår:
  • 1941Besökare förra veckan:
  • 6306Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Why oil prices can’t rise very high, for very long 19 april, 2018
    Oil prices are now as high as they have been for three years. At this writing, Brent is $74.14 per barrel and West Texas Intermediate is at $68.76. These prices aren’t really very high, if a person looks at the … Continue reading →
  • A brief review of the New England electricity sector 25 april, 2018
    New England's transition to renewable electricity is complicated by differences between the generation mixes in and the renewables targets set by its six component states. New England's approach to fostering renewables by replacing dispatchable fossil fuel generation with wind and solar also does not help. New England does not have enough pipeline capacity to feed […]
  • The fall of the roman empire from plagues and climate change 25 april, 2018
    Preface. The book “The Fate of Rome Climate Disease and the End of an Empire” by Kyle Harper shows the brutal effects of plagues, climate change, and their joint interaction of the Roman Empire. This doesn’t rule out all the … Continue reading →

Regeringens underlag för flyget

Print Friendly, PDF & Email

Det har senaste tiden blivit en debatt om flyget och dess påverkan på klimatet. Det har kommit en symbolisk flygskatt från 1 april, det har förespråkats mer biobränsle och till och med eldrivna flygplan för framtiden. Det finns behov av att denna rapport som har tagits fram av regeringen får bättre spridning då den kanske gör debatten mer saklig, för det är en bra rapport författaren verkar kunna sitt område.

Frågan blir snarare kommer flyget att finnas kvar i nuvarande form 2030 om man i stället ser på oljeutvinningen och den export av flygbränsle som kommer att finnas då. Detta med ELM (export land modellen) behandlas inte så mycket men är en viktig faktor. Och hur mycket kan flyget minskar innan det börjar visa sig alla möjliga effekter som gör att flyget bara blir en nisch marknad liknade den mellan världskrigen.

Underlagsrapport till utredningen om fossiloberoende fordonsflotta, N 2012:05
En av punkterna i rapporten om flygets framtid:

Flygplansflottan kommer varken 2030 eller 2050 att vara fossiloberoende. Eftersom det i vart fall till 2030 saknas en stark anledning att använda någon del av den begränsade tillgången på hållbara bränslen för flyget måste branschen ta sitt miljöansvar genom ekonomiska styrmedel, dvs. i praktiken betala andra sektorer för att genomföra ytterligare utsläppsminskningar de annars inte skulle ha gjort. EU:s handel med utsläppsrätter har hittills visat sig vara föga effektivt i detta avseende; priset ligger f.n. på några öre per kilo koldioxid. Den internationella civilflygorganisationen ICAO beslutade vid sin 38:e generalförsamling, avslutad 4 oktober 2013, i praktiken att inte göra någonting på detta område.

http://www.regeringen.se/contentassets/7bb237f0adf546daa36aaf044922f473/underlagsrapport-12—fossilfri-flygtrafik.pdf
__________________

Antal lästa gånger: 119
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Regeringens underlag för flyget

  • Martin Saar

    varför inte dra den enda rätta slutsatsen kontrollerad avveckling




    1



    0
  • Bengt Randers

    Jo det är nog det bästa att förespråka en avveckling men det är nog ingen framkomlig väg, vi kommer att köra rakt in i kaklet.




    0



    0

Lämna en kommentar

 

 

 

Du kan använda dessa HTML taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Anti-Spam Quiz:

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!