Kalender

november 2016
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Antal besökare

  • 45Besökare idag:
  • 118Besökare igår:
  • 953Besökare förra veckan:
  • 163Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • By marromai: Post Peak Everything 14 november, 2023
    Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
  • The 10th planetary boundary: Salt 29 november, 2023
    Preface. Rockström J et al (2009) famously proposed that there are 9 Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity in Ecology & Society that pose existential threats. This study’s authors propose adding a 10th boundary: Safe and sustainable salt … Continue reading →

Vätgas för flyget, är det möjligt?

Print Friendly, PDF & Email

Man hör många ”exporter” prata om framtidens vätgasekonomi som något som kan befria oss från fossila bränslen. För det första är vätgas bara en energibärare inte ett bränsle. Sedan är vätgas voluminöst även om det innehåller mycket energi per viktenhet, och det skulle kräva en helt ny typ av flygplan och kringutrustning.
Det tog c:a 7 år fram till leverans av Airbus A380, och planet kommer att finnas i c:a 30 år till, men A380 är ändå bara en förlängning av samma grundkonstruktion sedan över 50 år. Lite fakta om A380 och hur ett vätgasdrivet flygplan skulle kunna se ut

En A380 tar 250 ton Jet A bränsle med ett energiinnehåll på 1013 Joule. Med en enkel beräkning så skulle väte bara väga 70 ton, men det är inte så enkelt utan vi måste räkna vidare och då kommer man fram till att planet behöver vara 3,2 gånger större än A380 bara för bränslet. Ett sätt att bygga skulle vara att binda ihop 9 tuber, 6 tuber för väte och 3 för passagerare. Och eftersom landningsstället väger 20 ton och släppas runt hela tiden i luften så skulle en lösning med en landning och start anordning minska vikten.

Cassandras Legacy: Hydrogen powered planes: can they save the airlines?

En skiss på hur ett sådant plan skulle kunna se ut.

Men innan man ens kan börja fundera på en så radikal lösning så måste det utredas vad som händer i atmosfären, det släpps i och för sig inte ut CO2 men NOX finns kvar, det kan även bli iskristaller som skulle kunna bli ett problem.
Men är en vätgasekonomi verkligen klokt, det finns många frågor där.
Jag ser inte detta som någon lösning på flygets problem, flyget måste bort för eller senare ändå och då är det kanske lika bra att ta tag i det nu i stället för senare. För som Kevin Anderson säger så måste vi minska energianvändningen med 10% per år i 50 år.
Cassandras Legacy: Hydrogen powered planes: can they save the airlines?.

__________________

Antal lästa gånger: 181
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

1 comment to Vätgas för flyget, är det möjligt?

  • Magnus Redin

    Det enklaste sättet att åstadkomma ett vätgasdrivet passagerarflygplan är att skicka vätgasen till en fabrik som med hjälp av någon kolkälla, t.ex. ved, gör flygfotogen av den.
    Mellantinget vore att göra metan och kyla ner den till flytande form, då blir inte tankarna lika stora.
    Om man nödvändigtvis skall flyga på flytande väte skulle jag föredrar flygande vinge eller ”blended wing body” som ger stor intern volym med hanterbart luftmotstånd och skippa spekulationer om landningsvaggor.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!