Kalender

januari 2016
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Slumpmässigt inlägg

Stockholm efter Peak Oil

Antal besökare

  • 47Besökare idag:
  • 232Besökare igår:
  • 1529Besökare förra veckan:
  • 4544Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Our Energy Problem Is a Quantity Problem 30 maj, 2018
    (This post consists of a short overview article I recently wrote for Transform, a magazine for Environment and Sustainability Professionals, plus six related Questions and Answers.) Reading many of today’s energy articles, it is easy to get the impression that our … Continue reading →
  • The Beast From The East, coal, gas and the UK 17 juni, 2018
    In late February 2018 high pressure over the North Atlantic and low pressure over the Mediterranean combined to generate a strong easterly airflow that brought Siberian temperatures to Western Europe, increasing heating demand to the point where there was a shortage of natural gas. The outcome was an increase in UK coal generation, partly because […]

När lastbilarna slutar komma.

Print Friendly, PDF & Email

Alice Friedmann har skrivit en bok ”When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation.” som jag tror många borde läsa den finns inte ännu på något bibliotek så ny är den. Jag har lagt ett önskemål att Riksdagsbiblioteket skaffar ett exemplar, för är det några som behöver förstå hur alla våra transporter är väldigt beroende av flytande bränslen så är det våra folkvalda. Se bara på våra stora infrastruktur projekt som pågår eller diskuteras.
Fartyg, lastbilar och tåg är ryggraden i vår civilization och som fraktar varor för varje behov och önskemål. Och som vi tar mycket för givet.

Betänk hur beroende vi är av att transporterna kommer fram med hjälp av riklig och prisvärd olja. Det är till livsmedelsaffären, bensinstationen, sjukhuset, restaurangen, bygget, industriföretaget och många andra ställen. Och eftersom de flesta varorna inte lagras på destinationen så skulle varorna snabbt ta slut. Sopor, vatten och avloppshanteringen är också beroende av transporter.
Även om fartyg transporterar ca 90% av allt gods så är det för det mesta en lastbilstransport till slut. Sedan finns det andra typer av transportfordon inom jord- och skogsbruket, gruvor och byggen av olika slag.
Sedan finns det en korskoppling mellan elsystemet och transporter och det är internet där allt numera sköts med datorer som gör hela transportsektorn extra sårbar för störningar.
Det finns en innehållsförteckning här så ni kan se vad boken tar upp. When Trucks Stop Running, So Does Civilization. Energy and the Future of Transportation.k

Uppdaterat 21 augusti 2016: Riksdagsbiblioteket har nu boken, som har öppet var allmänheten.
Uppdaterat den 31 augusti 2016: en podcast med C Martenson och en annan med Kunstler.
__________________

Antal lästa gånger: 38
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

1 comment to När lastbilarna slutar komma.

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!