Kalender

januari 2016
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Slumpmässigt inlägg

När lastbilarna slutar komma.

Antal besökare

  • 119Besökare idag:
  • 141Besökare igår:
  • 980Besökare förra veckan:
  • 1098Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

När lastbilarna slutar komma.

Print Friendly, PDF & Email

Alice Friedmann har skrivit en bok ”When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation.” som jag tror många borde läsa den finns inte ännu på något bibliotek så ny är den. Jag har lagt ett önskemål att Riksdagsbiblioteket skaffar ett exemplar, för är det några som behöver förstå hur alla våra transporter är väldigt beroende av flytande bränslen så är det våra folkvalda. Se bara på våra stora infrastruktur projekt som pågår eller diskuteras.
Fartyg, lastbilar och tåg är ryggraden i vår civilization och som fraktar varor för varje behov och önskemål. Och som vi tar mycket för givet.

Betänk hur beroende vi är av att transporterna kommer fram med hjälp av riklig och prisvärd olja. Det är till livsmedelsaffären, bensinstationen, sjukhuset, restaurangen, bygget, industriföretaget och många andra ställen. Och eftersom de flesta varorna inte lagras på destinationen så skulle varorna snabbt ta slut. Sopor, vatten och avloppshanteringen är också beroende av transporter.
Även om fartyg transporterar ca 90% av allt gods så är det för det mesta en lastbilstransport till slut. Sedan finns det andra typer av transportfordon inom jord- och skogsbruket, gruvor och byggen av olika slag.
Sedan finns det en korskoppling mellan elsystemet och transporter och det är internet där allt numera sköts med datorer som gör hela transportsektorn extra sårbar för störningar.
Det finns en innehållsförteckning här så ni kan se vad boken tar upp. When Trucks Stop Running, So Does Civilization. Energy and the Future of Transportation.k

Uppdaterat 21 augusti 2016: Riksdagsbiblioteket har nu boken, som har öppet för allmänheten.
Uppdaterat den 31 augusti 2016: en podcast med C Martenson och en annan med Kunstler.
__________________

Antal lästa gånger: 117
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

1 comment to När lastbilarna slutar komma.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!