Kalender

januari 2016
M T O T F L S
« Dec   feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Slumpmässigt inlägg

Miniproblemet i Ny Teknik

Antal besökare

  • 75Besökare idag:
  • 206Besökare igår:
  • 2215Besökare förra veckan:
  • 3543Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Understanding Why the Green New Deal Won’t Really Work 2 oktober, 2019
    The reasons why the Green New Deal won’t really work are fairly subtle. A person really has to look into the details to see what goes wrong. In this post, I try to explain at least a few of the … Continue reading →
  • Drone Strike on Saudi Arabia Knocks out 5% of Global Oil Supplies 17 september, 2019
    On Saturday 14 September the Abqaiq oil processing facilities in Saudi Arabia were hit by an air borne attack assumed to be a drone. Abqaiq lies to the NE of Ghawar, the world's largest oil field and producer by far. Abqaiq is the largest single oil processing facility in the world. It processes all the […]
  • Hydrogen, the Homeopathic Energy Crisis Remedy 16 oktober, 2019
    Preface.  Hydrogen is the dumbest, most ridiculous possible energy resource. Far more energy is required to make and store it than you get out of it, since it has absolutely no energy at all.  In a hydrogen fuel cell truck, … Continue reading →

När lastbilarna slutar komma.

Print Friendly, PDF & Email

Alice Friedmann har skrivit en bok ”When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation.” som jag tror många borde läsa den finns inte ännu på något bibliotek så ny är den. Jag har lagt ett önskemål att Riksdagsbiblioteket skaffar ett exemplar, för är det några som behöver förstå hur alla våra transporter är väldigt beroende av flytande bränslen så är det våra folkvalda. Se bara på våra stora infrastruktur projekt som pågår eller diskuteras.
Fartyg, lastbilar och tåg är ryggraden i vår civilization och som fraktar varor för varje behov och önskemål. Och som vi tar mycket för givet.

Betänk hur beroende vi är av att transporterna kommer fram med hjälp av riklig och prisvärd olja. Det är till livsmedelsaffären, bensinstationen, sjukhuset, restaurangen, bygget, industriföretaget och många andra ställen. Och eftersom de flesta varorna inte lagras på destinationen så skulle varorna snabbt ta slut. Sopor, vatten och avloppshanteringen är också beroende av transporter.
Även om fartyg transporterar ca 90% av allt gods så är det för det mesta en lastbilstransport till slut. Sedan finns det andra typer av transportfordon inom jord- och skogsbruket, gruvor och byggen av olika slag.
Sedan finns det en korskoppling mellan elsystemet och transporter och det är internet där allt numera sköts med datorer som gör hela transportsektorn extra sårbar för störningar.
Det finns en innehållsförteckning här så ni kan se vad boken tar upp. When Trucks Stop Running, So Does Civilization. Energy and the Future of Transportation.k

Uppdaterat 21 augusti 2016: Riksdagsbiblioteket har nu boken, som har öppet var allmänheten.
Uppdaterat den 31 augusti 2016: en podcast med C Martenson och en annan med Kunstler.
__________________

Antal lästa gånger: 71
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

1 comment to När lastbilarna slutar komma.

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!