Kalender

november 2013
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Slumpmässigt inlägg

Utsikter till 2040

Antal besökare

  • 10Besökare idag:
  • 66Besökare igår:
  • 520Besökare förra veckan:
  • 1793Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Is the debt bubble supporting the world economy in danger of collapsing? 17 maj, 2022
    With an ever-lower cost of debt, the economy has had a hidden tailwind pushing it long between 1981 to 2020. Now that interest rates are again rising, the danger is that a substantial portion of this debt bubble may collapse. My concern is that the economy may be headed for an incredibly hard landing because […]
  • By Gaia Gardener: On Suffering 15 maj, 2022
    Buried in the comments of the last post we discussed human overshoot and what should be done about it. I proposed our goal should be to minimize suffering and that the best path to achieving this goal is awareness of Ajit Varki’s Mind Over Reality Transition (MORT) theory. My view, in summary, is that when […]
  • Why do Natural Gas & Oil cost so much? 21 maj, 2022
    Preface. Below are excerpts from U.S. House & Senate hearings where various speakers made the case that due to tight fracked gas & oil the United States had 100 or 200 or even 250 years of Energy Independence ahead.  For … Continue reading →

Prognoser bör ta hänsyn till risk för brist på olja | SvD

Print Friendly, PDF & Email

Stellan Tengroth skriver i dag på Brännpunkt i SvD om Trafikverkets prognoser där man inte tar hänsyn till risken för oljebrist. Detta har vi framfört flera gånger senast i vår remis, så det är bra att det nu finns en artikel i SvD. Stellan är civilingenjör och författare till böckerna ”Tillväxt till döds” och ”Att svära i kyrkan – tjugofyra röster om evig tillväxt på en ändlig planet”
Ett citat från artikeln som vi inte mer än kan skriva under på.

I det perspektivet är Trafikverkets prognoser i förslaget till ”Nationell plan för transportsystemet 2014-2025” uppseendeväckande. Med en tidshorisont på tjugo år förutspår man att antalet bilar ska öka med 43 procent och antalet körda kilometer med 34 procent. Av miljö- och klimatskäl vore en sådan utveckling alarmerande. Och den är inte bara oönskad – den är direkt osannolik. Delvis på grund av Peak Car, men än mer med tanke på oljan, så viktig för den ekonomiska tillväxten och en grundbult för alla transporter.

Det borde nästan vara kriminellt att göra ”prognoser” bara med hjälp av linjal från historiska data. Inte ens IEA verkar göra det nu för tiden. Vi kan hålla med om att det är svårt att göra prognoser för framtiden men det finns rätt mycket data som motsäger de prognoserna som Trafikverket gör.
Men det kanske är så att Trafikverket är styrt av regeringens direktiv, men oppositionen verkar blunda eller håller med. Eller är det så att Trafikverkets budget kräver ökande mängder väg annars går det inte ihop för dom.
Prognoser bör ta hänsyn till risk för brist på olja | SvD.
__________________

Antal lästa gånger: 57
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (6 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

1 comment to Prognoser bör ta hänsyn till risk för brist på olja | SvD

  • ASPO Sverige har sedan Trafikverket publicerade ”Nationell plan för transportsystemet 2014-2025” skrivit flera kritiska inlägg här på bloggen:

    Blad annat:http://www.asposverige.se/2013/10/trafikverket-politiskt-styrt-for-mer-vag-och-tunneltrafik/
    ”Det är direkt pinsamt att se hur Trafikverket bortser från officiell trafikfakta och förtränger egen fakta som strider mot den föreslagna trafikplanen. Bilåkandet har nått sin kulmen. Eldrift ger små förorenande utsläpp och tåg är svårslaget energieffektiva genom lågt luftmotstånd med vagnar som rullar tätt efter varandra på stålhjul mot stålräls.”

    Eller…
    I programmet har Johan W valt att inte ta upp och inkludera de utsläpp som sker när bilen tillverkas utan enbart tittat på bränslet. Precis som i förslaget Förbifart Stockholm. Bara där halkar man snett, då den energi för att tillverka en bil närmare sig 3-4000 liter olja som ger utsläpp någon annanstans i världen. Och Carlgren (minns ni honom vår tidigare miljöminister) vad ska man säga. Kraftigt schizofren! Och den där myten om att det är inte bilen som är problemet, utan bränslet! Man tar sig för pannan. Finns det ingen politiker som vågar tala klartext. Måste man fortsätta hymla om att vi kommer att bli tvingade att köra kortare sträckor, med lägre hastighet och betydligt dyrare än idag. Om tjugo år kommer det inte att finnas tillräckligt med billigt bränsle för att den mängd bilar som Förbifart Stockholm planeras för. Möjligtvis trampbilar! Det har bland annat Energimyndigheten visat för flera år sedan och som vi tidigare skrivit om på ASPO Sverige! http://www.asposverige.se/2012/08/forbifart-stockholm-ger-langre-bilkoer-kann-er-lurade/

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!