Kalender

oktober 2013
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Antal besökare

  • 20Besökare idag:
  • 86Besökare igår:
  • 737Besökare förra veckan:
  • 1789Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Don’t expect the world economy to resume its prior growth pattern after COVID-19 27 maj, 2021
    Most people seem to think that the world economy is going through a temporary disruption, caused by a novel coronavirus. As soon as COVID-19 goes away, they expect the economy will be back to normal. I think that this assessment is overly optimistic. The way I see the situation, the world economy was already having […]
  • OPEC Update, June 2021 13 juni, 2021
    The OPEC Monthly Oil Market Report for June 2021 was published this past week. The last month reported in each of the charts that follow is May 2021 and output reported for OPEC nations is crude oil output in thousands of barrels per day (kb/d). In the charts that follow the blue line with markers […]
  • Negative energy return of solar PV in Northern Europe 16 juni, 2021
    Preface.  I once yanked this paper after huge blow back, but in the past few years, I have no reason to doubt Ferroni and Hopkirks methods, boundaries, or conclusions, so I’m putting this post back. An ERoEI of less than … Continue reading →

Problematiska batterier

Print Friendly, PDF & Email

Kungliga Vetenskapsakademin hade i mitten på september två dagar med många intressanta föredrag om Förnyelsebar energi och lagring. Renewables -system and storage. Ett föredrag handlade om batterier för framtiden och hölls av Michel Armand, The National Center for Scientific Research, France
Här är några noteringar som han förmedlade.
Bilar
Det finns i dag 10^9 bilar om 10 % skulle bli elbilar så ger det 20*10^6 ton batterier.
Ellagring
Elproduktion i världen är 2*10^13 kWh om 10 % ska kunna lagras per dag så ger det 60*10^6 ton batterier. Så det måste vara både säker och ”hållbart”.
Ett Li-ion batteri till en elbil innehåller ca 300 m2 av elektrolyt och elektrod och allt sker på molekylnivå.
För att utvinna ett ton järn blir det 2 ton CO2 i utsläpp och för koppar blir det 50 ton CO2!!

Li-ion batteri som klarar 150 km innehåller:
– 60 kg Co (eller Co+Ni/Mn) Kobolt som nästan är ett konfliktämne.
– 40 kg Cu
– 7 kg Li
Batteriet kokar strax över 80 C och går då in en okontrollerad reaktion dvs brand. Vid -20°C fryser elektrolyten. Måste värmas på höga bredgrader och kylas i varma klimat då det lätt blir 80°C under plåten i solen.

I stället är det detta batteri som är bättre.
Litium metall / polymer batteri som klarar 250 km innehåller:
– 60 kg Fe
– 10 kg Cu
– 10 kg Li

Startar först vid ca 80°C. Batteriet klarar en brand.

Slutsats.
Batterier från små elektronik till elbilar är troligtvis en återvändsgränd, på grund av att dessa ej är hållbarta, kortlivade och har höga säkerhetsrisker, vilket flera bränder visat senaste tiden.

__________________

Antal lästa gånger: 28
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (9 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

2 comments to Problematiska batterier

  • Hej Bengt! Slutsatsen är väl knappast förvånande. Diskuterades något om batteriets lagringsförmåga och då tänker jag på vilka möjligheter och fysikaliska begränsningar som finns? Vi tror gärna att batteriutvecklingen ska komma att efterlikna datorutvecklingen bara det satsas på forskning och att vi kör in massor av kapital. Sen har vi livlängden som är ett aber liksom tyngden på batterier?

  • Bra inlägg med konkreta beräkningar.

    Jag tro å andra sidan att elcyklar kommer att bli ett allt mer dominerande inslag i trafikmiljön. Cyklingen ökar i alla storstäder idag och elcykel gör det lite roligare. En stark elcykel är ungefär som att kombinera muskelkänslan från en cykel och accelerationen från en motorcykel. Oslagbar smidighet inne i staden.

    Vi testkör elcyklar som har ca 4 kg batteri. Till transportcyklar och lastcyklar sätter jag två större. Totalt ca 10 kg batteri.

    Vill ni provcykla?
    /Jakob

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!