Kalender

september 2013
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Antal besökare

  • 61Besökare idag:
  • 183Besökare igår:
  • 1010Besökare förra veckan:
  • 3859Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • By marromai: Post Peak Everything 14 november, 2023
    Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
  • The 10th planetary boundary: Salt 29 november, 2023
    Preface. Rockström J et al (2009) famously proposed that there are 9 Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity in Ecology & Society that pose existential threats. This study’s authors propose adding a 10th boundary: Safe and sustainable salt … Continue reading →

Järnvägen i kris - avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

Print Friendly, PDF & Email

Järnvägen har misskötts långt före Alliansens maktövertagande, men under Alliansen har vanskötseln accelererat och verkar ha nått en oreparabel nivå!? Det började med sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket. På ett smidigt sätt kunde då transportinvesteringar slussas ifrån järnväg till landsväg. Det nya Trafikverket avfolkas nu allt snabbare då de gamla  ”järnvägarna” slutar. Kompetensen försvinner ur verksamheten. Allt mer av anslagen till Trafikverket går nu till administration för att klara av anbudsarbetet för nya vägar. Riksrevisionen klagar och  får allt svårare att kontrollera produktiviteten inom verket.

News Desk skriver:

”Och om regeringens passivitet. I en annan rapport sägs att upphandlingen går mer på tro, om till exempel på totalentreprenaders lönsamhet, än på mätbara fakta. Redovisningen gör det omöjligt att göra efterkontroll. Uppföljningen är minimal. Entreprenörerna har stora möjligheter till tilläggsersättningar efteråt..”

Det är en skrämmande läsning hur järnvägen nedmonteras och snart inte klarar av lågtrafik över befintliga ej underhållna broar. Och detta är tvärt emot vad som händer i andra EU-länder, där det  satsas på järnvägen. I Sverige satsar vi istället 15 miljarder kronor nästa år på jobbskatteavdrag totalt de senast 6 åren 140 miljarder till det sk ”arbetande” folket. När bara den befintliga järnvägen skulle behöva upprustas med 10-tals miljarder för att fungera nödtorftigt. Vansinnet rullar vidare med en Alliansregering helt i otakt med tiden och verkligheten!!!! 

”Vare sig Kapacitetsutredningen eller den Nationella planen för transportsystemet 2014-2025, som beslutas av riskdagen i december, tar hänsyn till klimatet. Gods- och persontransporter tros öka betydligt mer på väg än på järnväg. Man förutsätter att oljan inte sinar och ett oljepris under en nivå det sedan länge passerat. Samtidigt som Trafikverket planerar att lägga ned 20 lågtrafikerade järnvägar vill man bygga elvägar för att komma ifrån i synnerhet den tunga lastbilstrafikens stora koldioxidutsläpp. När det finns järnväg. Man stöder regeringens strävan att höja banavgifterna kraftigt. En regering som absolut inte vill se några kilometerskatt för lastbilar, trots att utländska långtradare far genom landet och slår ut svenska åkare, men inte betalar ett öre för sitt vägslitage.”

Detta är obegripligt och kan väl ändå inte enbart vara ett ideologiskt val av Alliansregeringen, utan är väl snarare ett bevis på bristande kompetens. Men det är klart efter att ha läst rapporten från regeringens Framtidskommission, där hotet från brist på fossila bränslen hänger över oss men nonchaleras totalt, så är åtminstone inte jag förvånad över Alliansregeringens prioriteringar. Givetvis kommer vi att få höra ännu en gång att det är marknaden och nyliberalismens idéer som ska rädda järnvägen. 

 

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (14 votes, average: 4,43 out of 5)
Loading...

2 comments to Järnvägen i kris – avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!