Kalender

maj 2013
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Antal besökare

  • 132Besökare idag:
  • 238Besökare igår:
  • 1312Besökare förra veckan:
  • 1682Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

Svensk skog kan ge allt biobränsle som behövs!

Print Friendly, PDF & Email

Låter lite för bra för att vara sant! Tror säkert att skogsråvaran till viss del kan ersätta annan biobränsle, men att skogsråvaran skulle kunna ersätta fossilt bränsle, Nej, där finns många frågetecken!

Sverige kan bli självförsörjande på biodrivmedel till transportsektorn. Lösningen är metanol och dme gjord av skogsråvara, enligt en färsk rapport från KVA, Kungliga Vetenskapsakademien. Slutsatserna presenteras i studien ”Biodrivmedel – nu och i framtiden”, som tagits fram av en grupp inom KVA:s energiutskott. Arbetet har letts av professor Rickard Lundin, ordförande i utskottets Norrlandsprojekt.

Detta Skriver DN entusiastiskt, utan att nagelfara siffrorna och försöka se skogsbruket som en helhet.

Har inte läst rapporten ännu, men vågar mig likväl på en överslagsberäkning: Sverige förbrukar 400 TWh om året. Från sajten energikris. Några (inte säkert helt aktuella)  siffror. Sveriges totala energiförbrukning motsvarar 250 miljoner fat olja per år. Det motsvarar ca 700 000 fat olja per dag. Cirka 30-35% av Sveriges totala energiförbrukning kommer från olja. Mer än 90% av Sveriges transporter får energin från olja. Konservativt räknat borde detta innebära att cirka 80 TWh borde ligga på transporter. Om det finns knappt 4,5 miljoner personbilar i Sverige och varje bilist kör 1.500 mil om året och varje bil drar 0,8 liter/mil skulle personbilsflottan göra av med 5,4 miljoner kbm, d.v.s 54 TWh. Till detta kommer alla slags lastbilar/långtradare, bussar och arbetsfordon. Så 80 TWh kan väl inte vara helt fel? Skogen levererar cirka 110 TWh om året. Att öka med 80 TWh torde vara omöjligt. Optimisterna talar väl om en ökning med 30 %? Och även detta kräver mycket konstgödsel, stubbrytning och en helt förändrad skogshantering och kommersiell syn på skogen.

Så vad tänker sig KVA? Oerhörda effektiviseringar av fordonen? Nedlagd pappersproduktion? Stopp för trähusbyggen? Skulle företagen välja produkter från skogsråvaran som ger sämre täckningsbidrag och lägre vinst? Högst osannolikt! Pappersmassa och sågade trävaror är för viktiga och lönsamma svenska exportvaror. Som alltid vid ”odling av bränsle” så står kampen mellan mat- träråvaror eller bränsle!

Det har tidigare presenterats uträkningar och rapporter om metanolens överlägsenhet. Bl a från Björn Gillberg som till och med försökt få igång en fullskalig metanolfabrik i Värmland, men finansiärerna är kallsinniga.

Som sagt ska vi få behålla vår kära bil och få nyttja bilen till de korta transporter som den idag används till, så är det inte miljardsatsning på metanol som gäller.

80 % av våra dagliga resor med bilen är under 10 km. Men det finns enkla och billig  lösningar, som dessvärre går stick i stäv med samhällets strävan efter mer ekonomisk tillväxt för att undvika en finansiell kollaps. Sänk hastigheten till max 70 km/tim, begränsa körsträckan per år t ex till 500 mil per hushåll. Stimulera bilpooler och annat gemensamt bilägande och bygg bilar som är enkla att reparera och hålla liv i.

Men hur sexigt är det!?

PS. Att konvertera en bränslebil till elbil, är varken dyrt eller komplicerat. Men där har lobbyorganisationer och biltillverkare lyckats bygga in hinder som försvårar en sådan utveckling! Ja, ni vet den heliga tillväxten som fortfarande gäller, kräver att vi fortsätter köpa av ny bil innan den gamla tjänat ut. Och då köpa en alltmer komplicerad bil, som är svår att konvertera till el eller annat alternativt bränsle. Bästa bilarna för konvertering är de som byggdes under 90-talet!
Det visar en norrländsk entreprenör som specialiserat sig på eldrift i skogsbruk och nu jordbruk genom projektet -Framtidsföretag- inom LRF. Han har själv konverterar flera bilar för eldrift och har använt många enkla lösningar vid ”soppatorsk i batterierna”.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (4 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

3 comments to Svensk skog kan ge allt biobränsle som behövs!

  • Bengt Eriksson

    För att det skall vara någon vits med att använda skogen som bilbränsle bör även alla andra i den moderna världen kunna få fram bränsle på liknande sätt (ickefossilt). Vi kanske måste fundera över varför vi kör bil och vad som gjort / gör det möjligt / nödvändigt. Man för fram den ena idén efter den andra på hur vi skall ersätta det fossila för att fortsätta BAU. Men det är ju det fossila som gjort bilåkandet / transporterandet möjligt / nödvändigt.

  • Per Elgestrand

    Har bara hämtat rapporten men kan tänka mig att KVA:s energiutskott är kärnkraftvänligt och förväntar sig att de stora bioenergiverken kommer att ersättas av reaktorer om några hundra megawatts termisk effekt för värme och varmvatten i fjärrvärmenäten.
    Det skulle frigöra stora volymer skogsbränslen för tillverkning av flytande fordonsbränslen som kunde ersätta hälften av oljan (den ryska kanske?). Men vi kan börja lite försiktigt med några få anläggningar, om inblandningen överstiger 25% behöver motorerna förändras och det tar väl tio år att byta ut fordonsparken.
    Vad gäller Värmlandsmetanol tror jag inte finansiärerna är kallsinniga men politikerna kanske. Det enda Gillberg kräver är ju att eventuella pålagor eller subventioner ska vara teknikneutrala, vilket låter fullt rimligt.

  • I 70 år, minst, har det babblats, diskuterats utifrån tänkets genomruttna utgångspunkt, som var genomrutten till och med vid födelsen: Industrialismens – Kapitalismens/Ekonomismens – Konsumismens födelse. Lägg av! Inse att nu helt ny Utgångspunkt i tänkandet inte behövs, den är oundvikligen nödvändig, Livsviktig, omöjlig att bortse från – OM vi vill undvika Fötrintelse av hela mänskligheten!
    ”Jasså? Å hur ser den frälsande Utgångspunkten ut då?”

    Den är baserad på ofrånkomliga fakta:

    1/ 1 (EN) Jord.
    2/ 1 (EN) chans.
    3/ Jorden är en levande organism, vars 3 hav, myllan, luften, vattnen utgör förutsättningen för allt liv, då de föder föda till allt liv, genom i dem pulserande skilda arters samlevnad till allas nytta, dvs i symbios.
    4/ Dessa 3 livgivande OCH livuppehållande hav är nu så genomförgiftade, pga Industrialismen med åtföljande mänsklig livsstil, att allt däri levande, dvs vår och allt livs föda, är genomförgiftat, i stort sett oätligt.
    5/ Nya gifter, vissa 7 000 (SJUTUSEN) gånger giftigare än DDT sprids NU över hela Jorden.

    HÄST & VAGN & GENUINT SJÄLVHUSHÅLL = VÅR ENDA CHANS för fortsatt Mänsklig levnad på VÅR ENDA CHANS! – då Jorden läker sig själv OM HON får vara IFRED!!!

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!