Kalender

februari 2012
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Slumpmässigt inlägg

WEO 2012 presenteras idag.

Antal besökare

  • 46Besökare idag:
  • 118Besökare igår:
  • 954Besökare förra veckan:
  • 164Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • By marromai: Post Peak Everything 14 november, 2023
    Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
  • The 10th planetary boundary: Salt 29 november, 2023
    Preface. Rockström J et al (2009) famously proposed that there are 9 Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity in Ecology & Society that pose existential threats. This study’s authors propose adding a 10th boundary: Safe and sustainable salt … Continue reading →

Bilresandet i i-länder minskar

Print Friendly, PDF & Email

Sveriges radio rapporterar om minskande bilresande i i-länder världen över.  Bl.a. höga bensinpriser, medevenhet om bilismens kostnader, inte minst i fråga om tidsåtgång, anges som orsak. Peter Newman professor i hållbar utveckling vid Universitetet i Perth citeras i artikeln: ”Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar”. Detta innebär en utmaning för framtidens stadsplanerare. 

Tidigare har vi i ASPO Sveriges nyhetsbrev rappporterat om att bilen ofta är långsammare än cykeln. Om man räknar med tiden som åtgår för att arbeta ihop pengarna som bilåkandet kostar, så visar det sig att en medelinkomsttagare måste arbeta typiskt i två timmar för att kunna betala för bilåkande under en timma. Hastigheten motsvarar en cykel. Om man betraktar en stad från luften, så visar det sig att en ganska stor del av staden tas upp av vägar, parkeringsplatser, rondeller, parkeringshus. Det är ingen överdrift att säga att utvecklingen av massbilismen varit en självförstärkande process. Ju fler bilar, desto mer vägar etc.  Ju fler vägar, parkeringar mm desto mer utspridd blir staden, och därmed stärks bilens konkurrenskraft gentemot gång-, cykel och kollektivtrafik.

Allt pekar på att det nu är hög tid att bygga om våra städer för minskat bilåkande, medan oljan fortfarande är billig.

/Mats Lindqvist, ASPO Sverige
__________________

Antal lästa gånger: 30
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!