Kalender

februari 2012
M T O T F L S
« jan   mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Antal besökare

  • 25Besökare idag:
  • 85Besökare igår:
  • 591Besökare förra veckan:
  • 1224Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • 2021: More troubles likely 12 januari, 2021
    Most people expect that the economy of 2021 will be an improvement from 2020. I don't think so. Perhaps COVID-19 will be somewhat better, but other aspects of the economy will likely be worse. Continue reading →
  • OPEC Update, January 15, 2020 15 januari, 2021
    OPEC Monthly Oil Market Report for December 2020 was published this week. The last month reported in each of the charts that follow is December 2020 and output reported for OPEC nations is crude oil output in thousands of barrels per day (kb/d). OPEC crude output increased by 279 kb/d in December, November output was […]
  • Book list: What to do about peak everything and limits to growth 13 januari, 2021
    If you search on prepping you’ll get 62 million results, but that hasn’t been my focus. I’m madly in love with my techno-optimist husband, we’re both senior citizens, and so we’re not going anywhere or preparing.   Where best to be … Continue reading →

Bilresandet i i-länder minskar

Print Friendly, PDF & Email

Sveriges radio rapporterar om minskande bilresande i i-länder världen över.  Bl.a. höga bensinpriser, medevenhet om bilismens kostnader, inte minst i fråga om tidsåtgång, anges som orsak. Peter Newman professor i hållbar utveckling vid Universitetet i Perth citeras i artikeln: ”Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar”. Detta innebär en utmaning för framtidens stadsplanerare. 

Tidigare har vi i ASPO Sveriges nyhetsbrev rappporterat om att bilen ofta är långsammare än cykeln. Om man räknar med tiden som åtgår för att arbeta ihop pengarna som bilåkandet kostar, så visar det sig att en medelinkomsttagare måste arbeta typiskt i två timmar för att kunna betala för bilåkande under en timma. Hastigheten motsvarar en cykel. Om man betraktar en stad från luften, så visar det sig att en ganska stor del av staden tas upp av vägar, parkeringsplatser, rondeller, parkeringshus. Det är ingen överdrift att säga att utvecklingen av massbilismen varit en självförstärkande process. Ju fler bilar, desto mer vägar etc.  Ju fler vägar, parkeringar mm desto mer utspridd blir staden, och därmed stärks bilens konkurrenskraft gentemot gång-, cykel och kollektivtrafik.

Allt pekar på att det nu är hög tid att bygga om våra städer för minskat bilåkande, medan oljan fortfarande är billig.

/Mats Lindqvist, ASPO Sverige
__________________

Antal lästa gånger: 22
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!