Kalender

februari 2012
M T O T F L S
« jan   mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Antal besökare

  • 105Besökare idag:
  • 77Besökare igår:
  • 694Besökare förra veckan:
  • 182Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • COVID-19 and the economy: Where do we go from here? 25 juni, 2020
    The COVID-19 story keeps developing. At first, everyone listened to epidemiologists telling us that a great deal of social distancing, and even the closing down of economies, would be helpful. After trying these things, we ended up with a huge … Continue reading →
  • Non-OPEC W/O U.S. On Production Plateau 26 juni, 2020
    A post by Ovi at peakoilbarrel. This post updates Non-OPEC production to February 2020. However we are now in late June 2020 and the effects of the plunge in the price of WTI which began on January 6 and ended … Continue reading →

Bilresandet i i-länder minskar

Print Friendly, PDF & Email

Sveriges radio rapporterar om minskande bilresande i i-länder världen över.  Bl.a. höga bensinpriser, medevenhet om bilismens kostnader, inte minst i fråga om tidsåtgång, anges som orsak. Peter Newman professor i hållbar utveckling vid Universitetet i Perth citeras i artikeln: ”Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar”. Detta innebär en utmaning för framtidens stadsplanerare. 

Tidigare har vi i ASPO Sveriges nyhetsbrev rappporterat om att bilen ofta är långsammare än cykeln. Om man räknar med tiden som åtgår för att arbeta ihop pengarna som bilåkandet kostar, så visar det sig att en medelinkomsttagare måste arbeta typiskt i två timmar för att kunna betala för bilåkande under en timma. Hastigheten motsvarar en cykel. Om man betraktar en stad från luften, så visar det sig att en ganska stor del av staden tas upp av vägar, parkeringsplatser, rondeller, parkeringshus. Det är ingen överdrift att säga att utvecklingen av massbilismen varit en självförstärkande process. Ju fler bilar, desto mer vägar etc.  Ju fler vägar, parkeringar mm desto mer utspridd blir staden, och därmed stärks bilens konkurrenskraft gentemot gång-, cykel och kollektivtrafik.

Allt pekar på att det nu är hög tid att bygga om våra städer för minskat bilåkande, medan oljan fortfarande är billig.

/Mats Lindqvist, ASPO Sverige
__________________

Antal lästa gånger: 22
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!