Donationer

Bok- och film tips

ASPO kalender

november 2011
m ti o to f l s
« Okt   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Besökskarta

bloglovin

Kategorier

Koldioxidhalt

CO2 utsläpp under året

Global energi produktion

Euro vs US Dollar

Sociologisk karta efter Peak Oil

Print Friendly

Vem är du? Vem vill du vara? Det finns en rad färdiga ”paket” att välja mellan.

1. Fjällräven, fjällvandring, akademiker inom offentlig sektor, längdåkning, vasaloppet, röstar på fp. Duktig och ordentlig. Bakar bröd, helst med surdeg och odlar egna kryddor. Kör Volvo, den mindre kombin eller möjligen Renault.

2. iPhone, powerbook med klistermärken, soya-latte, Ray Ban Wayfarer, fixed gear-cykel, Converse all-star-sneakers. Hänger på de rätta klubbarna i storstadsområdena. Har examen i eller pluggar ekonomi, grafisk design (hänger ihop med Apple-produkter) , webb- eller spelutveckling. Ser sig själv som kreativ. Också det kopplat till produkter från Apple.

3. Långt hår om du är kille, kort om du är tjej, spela gitarr i band, jobba som socialsekreterare, missbrukarrehabilitering alt. förskollärare, röker hemrullade ört-cigaretter(=hälsosammare) , äter vegetariskt. Ni vet hur man skall klä sig… secondhand… INTE Espresso House… no-no. Uttalade vänstersympatier. Uppger sig vara ”feminist”.

4. Hade ”North face” kläder för 10 år sedan, numera Arcteryx. Fjällvandrar inte, men klättar i berg… Alperna på vintern, mountainbike, kite-surfing dykning på sommaren. Dricker gärna Espresso, gärna från Espresso House. Eller vanligt bryggkaffe,  te med te-smak. Kan många fina whisky-sorter om du är man, och känner då också till exklusiva cigarr-märken som röks på fest. Franska ost-sorter om du är kvinna, talar då också franska; varit utbytessudent i mellanstor fransk stad. Inte vegetarian. Röstar på (m).

5. Akademiker i privat sektor, funkisvilla från 1935, inredd med loppisfynd blandat med Arne Jacobsen, PH-lampor, ja ni kan det hela. Ljust och fräscht. 2 barn med 2 års mellanrum Ganska ny bil, inte BMW eller Mercedes utan Lexus, Audi. Kanske en Toyota Prius som andrabil.  Barnen skjutsas i denna bil till någon av följande fritidsaktiviteter: lektioner i piano eller stråkinstrument, dans, sång, simning, volleyboll, inte fotboll eller innebandy. Barnen heter ofta Karl, Filippa, Gustav eller Johanna, inte Neo, Liam eller Maximus. Etnicitet: kaukasier. Äter aldrig falukorv. Någonsin.  Segelbåt, inte motorbåt. Högersympatier, men deklarerar inte utåt vilket parti. Troligen (m).

Komplettera själva listan med fler stereotyper, MC-knuttar, dansbands-svennar, osv. Ange gärna musik-, mat- och kulturpreferenser.

Alla dessa identitets-attribut  är 100% olje- och kärnkraftsdrivna. Förutsättningarna att kunna ”konsumera in sig” och bli accepterad i någon av dessa sociologiska referensgrupper kommer ändras i grunden pga. peak oil.  Intressanta frågor väcks av en sån här betraktelse. Har människan en fri vilja? Vilka nya referensgrupper/färdiga identiteter kommer uppstå? Vad blir ”status” efter Peak Oil? Jag anar att golf och jättestor SUV är på väg ut, egenodlade rotfrukter på väg in. Vad tror ni läsare? Kommentera gärna!

/Mats L, ASPO Sverige

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

5 comments to Sociologisk karta efter Peak Oil

  • Anders L

    Förhoppningsvis blir status i framtiden att ge gåvor, som att ge kunskap om hur man underhåller sin bostad och odlar sin mat.
    Dmitry Orlov delar med sig av kloka tankar om gåvor, byteshandel och pengar mm i denna presentation:
    http://cluborlov.blogspot.com/2011/06/twilight-of-antipodes-video.html
    Kortversionen:
    http://cluborlov.blogspot.com/2011/05/twilight-of-antipodes-and-cultural-flip.html
    Kan stark rekommendera den för den som kommit förbi guld vs pengar debatten.

    Tyck om eller Tyck inte om: Thumb up 0 Thumb down 0

  • Mats Lindqvist

    Superintressant föredrag av Dimitri Orlov där, som alltid brukar vara intressant att lyssna på…

    /Mats L

  • markus

    Priset på en fjällräven-jacka kommer säkert att 10 dubblas när oljepriset stiger, och en tågresa till Norrland kommer kosta 10000 kr om några år, allt pga peak oil. Eller inte…

    Tyck om eller Tyck inte om: Thumb up 0 Thumb down 0

  • Mats Lindqvist

    Jo, att förutspå vad priset blir är nästan meningslöst om man inte samtidigt har någon förutsägelse om vad ”pengar” kommer att vara värda. I det korta perspektivet ser deflation ut att vara den troliga utvecklingen, men på sikt kan hyperinflation uppstå i valutor som varit övervärderade under lång tid, tex. USD. Men att saker och ting blir dyrare i förhållande till vad vi har i plånboken råder ingen tvekan om.

  • Good job here. I actually enjoyed the things you said. Keep going given that you undoubtedly bring a completely new voice to this very topic. Not lots of individuals would say whatever you have said while got there interesting. Properly, at the least I’m interested. Can not wait to discover much more of this from you.

    Tyck om eller Tyck inte om: Thumb up 0 Thumb down 0

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!