Kalender

augusti 2011
M T O T F L S
« jul   sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Antal besökare

  • 42Besökare idag:
  • 103Besökare igår:
  • 985Besökare förra veckan:
  • 4362Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Expect low oil prices in 2020; tendency toward recession 8 januari, 2020
    Energy Forecast for 2020 Overall, I expect that oil and other commodity prices will remain low in 2020. These low oil prices will adversely affect oil production and several other parts of the economy. As a result, a strong tendency … Continue reading →
  • Drone Strike on Saudi Arabia Knocks out 5% of Global Oil Supplies 17 september, 2019
    On Saturday 14 September the Abqaiq oil processing facilities in Saudi Arabia were hit by an air borne attack assumed to be a drone. Abqaiq lies to the NE of Ghawar, the world's largest oil field and producer by far. Abqaiq is the largest single oil processing facility in the world. It processes all the […]
  • Steam powered farm tractors 17 januari, 2020
    Preface. Steam engines weren’t very efficient, 10 to 20% at best, which is why they went away beginning around 1920 when oil-powered engines came along.  At the very best steam engines for transportation reached 10 to 20% efficiency. They were … Continue reading →

Bilsagans slut!

Print Friendly, PDF & Email

”Slutet på bilsagan innebär också att det substantiellt olösta problemet med global överkapacitet åter kommer att hamna på dagordningen. De gamla konkurskandidaterna är även de nya och främst i ledet står General Motors, som med hjälp av statliga injektioner lyckades med att tillfälligt framstå som ett robust företag. Om de återfaller i sina gamla problem, betyder detta även ett ytterst ovisst öde för GM:s tyska dotterbolag Opel.”

”Oavsett allt snack om tjänstesamhället, fortsätter tillverkningsindustrin att bilda basen för kapitalets reella värdeskapande. Och bilindustrin bildar fortfarande dess kärnsektor. Ett brett spektrum av underleverantörer och tjänsteföretag är beroende av bilindustrin.
Efter storkrisens utbrott år 2009 blev därför biltillverkarna, jämte banksystemet, de främsta mottagarna av statliga understöd. Såväl med direkt statligt deltagande (General Motors) som med andra slags räddningsåtgärder och borgensåtaganden hölls de under armarna, vilket i praktiken liknade en global subventionering av bilförsäljningen. Här i Tyskland fick vi den beryktade skrotningspremien. Åtgärden framstod också som nödvändig, för av alla tillverkningsindustrier var det just i bilindustrin som hade byggt upp den största globala överkapaciteten, vilket hotade att smälta som snö i solsken efter sammanbrottet för den köpkraft som drivits av finansbubblor.”

Så skriver Robert Kurz i senaste tidningskolumn, “Ende des Automärchens”.

Rasmus Fleischer på bloggen Copyriot har gjort en hastigt ”ihopslängda översättning”  och menar att ”texten inte är ”representabel för vidden av hans skriverier under de senaste tio åren. Här är det ekonomikolumnisten Robert Kurz som framträder, snarare än ultrakritikern. Men ändå. Bilindustrins öde är ju en synnerligen aktuell fråga även i Sverige.
Robert Kurz skriver tillspetsat, zugespitzt som han själv ofta skriver. Tyvärr är nästan ingenting översatt ens till engelska.”

Fortsätt läsa Rasmus Fleischers översättning av ”Bilsagans slut”.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper bloglovin Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!