Kalender

augusti 2011
M T O T F L S
« jul   sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Antal besökare

  • 18Besökare idag:
  • 69Besökare igår:
  • 715Besökare förra veckan:
  • 1914Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • 2021: More troubles likely 12 januari, 2021
    Most people expect that the economy of 2021 will be an improvement from 2020. I don't think so. Perhaps COVID-19 will be somewhat better, but other aspects of the economy will likely be worse. Continue reading →
  • Non-OPEC September Oil Production Flat 22 januari, 2021
    A post by Ovi at peakoilbarrel Below are a number of oil (C + C ) production charts for Non-OPEC countries created from data provided by the EIAʼs International Energy Statistics and updated to September 2020. Information from other sources such as OPEC, the STEO and country specific sites such as Russia and Norway is […]
  • Renewables: not enough minerals, energy, time or clean and green 22 januari, 2021
    Preface. Electricity generating contraptions like wind and solar can’t replace the 50% of oil used in global manufacturing, because they can’t generate the high heat needed, or run battery or catenary electric trucks as I explained in “When Trucks Top … Continue reading →

Bilsagans slut!

Print Friendly, PDF & Email

”Slutet på bilsagan innebär också att det substantiellt olösta problemet med global överkapacitet åter kommer att hamna på dagordningen. De gamla konkurskandidaterna är även de nya och främst i ledet står General Motors, som med hjälp av statliga injektioner lyckades med att tillfälligt framstå som ett robust företag. Om de återfaller i sina gamla problem, betyder detta även ett ytterst ovisst öde för GM:s tyska dotterbolag Opel.”

”Oavsett allt snack om tjänstesamhället, fortsätter tillverkningsindustrin att bilda basen för kapitalets reella värdeskapande. Och bilindustrin bildar fortfarande dess kärnsektor. Ett brett spektrum av underleverantörer och tjänsteföretag är beroende av bilindustrin.
Efter storkrisens utbrott år 2009 blev därför biltillverkarna, jämte banksystemet, de främsta mottagarna av statliga understöd. Såväl med direkt statligt deltagande (General Motors) som med andra slags räddningsåtgärder och borgensåtaganden hölls de under armarna, vilket i praktiken liknade en global subventionering av bilförsäljningen. Här i Tyskland fick vi den beryktade skrotningspremien. Åtgärden framstod också som nödvändig, för av alla tillverkningsindustrier var det just i bilindustrin som hade byggt upp den största globala överkapaciteten, vilket hotade att smälta som snö i solsken efter sammanbrottet för den köpkraft som drivits av finansbubblor.”

Så skriver Robert Kurz i senaste tidningskolumn, “Ende des Automärchens”.

Rasmus Fleischer på bloggen Copyriot har gjort en hastigt ”ihopslängda översättning”  och menar att ”texten inte är ”representabel för vidden av hans skriverier under de senaste tio åren. Här är det ekonomikolumnisten Robert Kurz som framträder, snarare än ultrakritikern. Men ändå. Bilindustrins öde är ju en synnerligen aktuell fråga även i Sverige.
Robert Kurz skriver tillspetsat, zugespitzt som han själv ofta skriver. Tyvärr är nästan ingenting översatt ens till engelska.”

Fortsätt läsa Rasmus Fleischers översättning av ”Bilsagans slut”.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!