Kalender

augusti 2011
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Slumpmässigt inlägg

Föredrag om de tre E:na

Antal besökare

  • 50Besökare idag:
  • 140Besökare igår:
  • 849Besökare förra veckan:
  • 2971Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • To Be Sustainable, Green Energy Must Generate Adequate Taxable Revenue 15 juli, 2021
    What allows any type of energy to be sustainable? I would argue that one of the requirements for sustainability is adequate production of taxable revenue. Company managements depend upon taxable revenue for many purposes, including funding new investments and paying dividends to shareholders. Governments depend upon taxable income to collect enough taxes to provide infrastructure […]
  • Why methanol is not an option to replace gasoline or diesel 26 juli, 2021
    Preface. Methanol, or CH₃OH, is primarily used to make chemicals for plastics, paints, and cosmetics. It is made from coal or natural gas. “Green” methanol is made from biomass or biogas from landfills or sewage plants. Or it can be … Continue reading →

Bilsagans slut!

Print Friendly, PDF & Email

”Slutet på bilsagan innebär också att det substantiellt olösta problemet med global överkapacitet åter kommer att hamna på dagordningen. De gamla konkurskandidaterna är även de nya och främst i ledet står General Motors, som med hjälp av statliga injektioner lyckades med att tillfälligt framstå som ett robust företag. Om de återfaller i sina gamla problem, betyder detta även ett ytterst ovisst öde för GM:s tyska dotterbolag Opel.”

”Oavsett allt snack om tjänstesamhället, fortsätter tillverkningsindustrin att bilda basen för kapitalets reella värdeskapande. Och bilindustrin bildar fortfarande dess kärnsektor. Ett brett spektrum av underleverantörer och tjänsteföretag är beroende av bilindustrin.
Efter storkrisens utbrott år 2009 blev därför biltillverkarna, jämte banksystemet, de främsta mottagarna av statliga understöd. Såväl med direkt statligt deltagande (General Motors) som med andra slags räddningsåtgärder och borgensåtaganden hölls de under armarna, vilket i praktiken liknade en global subventionering av bilförsäljningen. Här i Tyskland fick vi den beryktade skrotningspremien. Åtgärden framstod också som nödvändig, för av alla tillverkningsindustrier var det just i bilindustrin som hade byggt upp den största globala överkapaciteten, vilket hotade att smälta som snö i solsken efter sammanbrottet för den köpkraft som drivits av finansbubblor.”

Så skriver Robert Kurz i senaste tidningskolumn, “Ende des Automärchens”.

Rasmus Fleischer på bloggen Copyriot har gjort en hastigt ”ihopslängda översättning”  och menar att ”texten inte är ”representabel för vidden av hans skriverier under de senaste tio åren. Här är det ekonomikolumnisten Robert Kurz som framträder, snarare än ultrakritikern. Men ändå. Bilindustrins öde är ju en synnerligen aktuell fråga även i Sverige.
Robert Kurz skriver tillspetsat, zugespitzt som han själv ofta skriver. Tyvärr är nästan ingenting översatt ens till engelska.”

Fortsätt läsa Rasmus Fleischers översättning av ”Bilsagans slut”.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!