Ekonomi - Energi

Dålig räckvidd för elbil

Print Friendly, PDF & Email

Teknikens Värld har testat en Peugeots iOn i vinter, som ska gå i 15 mil på batteri men bilen klarade bar 7-8 mil. Det är samma bil som Mitsuishi iMiev samt Citroën C-zero. Många kommuner som exempelvis Östersund har köpt denna. Bilen har ett litiumjonbatteri som består av seriekopplade celler och det sitter under storlarna.

När Teknikens Värld testkörde bilen gjorde man det utan att luftkonditioneringen var påslagen, både den och värmen i bilen drar mycket ström från batteriet och kan förkorta räckvidden. Enligt Teknikens Värld har de svensksålda bilarna även elvärmda säten och backspeglar, vilket ytterligare kan försämra den sträcka man kan köra innan Peugeot iOn måste laddas.

Detta är inte så konstigt utan vad man kan vänta sig av elbilar, det var samma med dom som kom på 90-talet. Elbilen kommer aldrig att bli en massprodukt, kanske för lite speciella lägen och som andra bilen i ett hushåll. Till detta kommer kostnaderna för ett nytt batteri efter 10 – 15 år, om det ens blir ekonomiskt att byta.

Aftonbladet: Dålig räckvidd för elbil.
__________________

Antal lästa gånger: [CPD_READS_THIS]
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious

7 Comments on “Dålig räckvidd för elbil

  1. Vad jag förstår så kommer det att bli väldigt svårt för oss i Sverige att bygga upp en egen infrastruktur med elbilar.

    Elbilens framtid förblir en myt!
    Elbilar kommer aldrig att bli ett alternativ inom EU, där 40-60 % är kolel. Samma sak i USA!
    Sen finns det en massa andra svårigheter som talar emot en satsning på el- eller elhybridbilar.

    Det kanske svåraste frågan att lösa är batterifrågan och tillgången på koppar. Där finns det fysikaliska begränsningar som vi dessvärre i dagsläget bortser ifrån. I nätverk Oljegruppen har vi diskuterat frågan många gånger. Allt pekar på att optimismen kring el och elbilar inte bygger på fakta, utan är fromma förhoppningar utan saklig grund som sprids av media. Bl a DN:s motorjournalister. Sen finns det de som menar att en elbilssatsning går hand i hand med utbyggnad av kärnkraft i Sverige. Men som sagt batterifrågan är den trånga sektorn och den lär vi inte kunna tänka bort!
    Bloggen Flute http://flutetankar.blogspot.com/2010/09/batterier-kontra-fossila-branslen.htmlhar oxå skrivit om myten om elbilens framtid!

  2. Martin: Jag håller absolut inte med om att ”elbilens framtid förblir en myt”, även om jag blev förvånad över i-On’s dåliga vinterprestanda (Think har t ex mycket längre körsträcka). Framförallt är jag helt övertygad om att vi kommer att gå mot ett multimodalt transportsamhälle när oljepriserna börjar stiga. Och där spelar elbilar en viktig roll i större städer, som en av många delkomponenter (även om jag alltså inte heller tror att varje svensk kommer att köra en elbil var om 20 år, dock lite beroende på hur tekniken utvecklas).

    Ex: Ange varifrån och vart du vill åka i din iPhone, få t ex tre alternativ (1. Spårvagn 6 om 3 minuter 200 meter norrut, 2. Elbilspool 300 meter österut 3. Taxi tel …). Följ GPS-guidning till valt alternativ, åk till centralstationen och ta tåget 13.43 till Varberg. Där väntar en (varm) bokad elbil som tar dig till din slutdestination.

    Några ytterligare kommentarer:

    – De första fem milen utgör 80% av den årliga totala körsträckan i Sverige och en stor majoritet av bilresor är korta resor på några få mil. Därför spelar elbilen en viktig roll OM vi kan upnå ett mer multimodalt transportsätt där man enkelt kan välja andra alternativ för längre resor.

    – Snabbladdningsstationer kommer redan 2011 och då kan man ladda från tom till full laddning på 10 minuter. En dröm för nya mackägare som tjänar pengarna på att besökarna handlar under tiden. Och tillräckligt snabbt för att räckvidden ska öka ganska kraftigt. Även om elbilens räckvidd i värsta fall bara skulle bli 7 mil en kall vinterdag så kommer du 21 mil med två stopp a 10 minuter. I normala förhållanden ca 25 mil på ett stopp a 10 minuter. Självklart inte överallt men i regioner med mycket människor.

    – Range extenders kommer snart, där räckvidden fördubblas utan att behöva stanna.

    – Laddhybrider blir väldigt dyra då de har både elmotor och förbränningsmotor. Passar sämre in i ett multimodalt transportsystem och relativt få kommer att ha råd att köpa dem (eller köra dem när bensinpriserna går upp).

    – Flute’s och många andras inlägg om elbilar utgår från att vi ska transportera oss på ungefär samma sätt i framtiden som idag. Med Peak Everything så är det i mina ögon bara klart att vi inte kommer att transportera oss som idag i framtiden, med en bil var. Entreprenörskap är det som behövs för att förändra mot ett verkligt hållbart multimodalt system och där ingår högst troligt elbilar i poolform som en viktig delkomponent.

    – I ett multimodalt transportsystem är elbilar bättre än fossilbilar av flera skäl: du behöver aldrig köra och tanka den bokade bilen, vilket är en stor fördel då man kan planera resandet mycket bättre. En elbil kan värmas upp till 15 grader före bokningen vilket innebär att du slipper skrapa rutor, sparar lite körsträcka och framförallt blir det bekvämare.

  3. Ytterligare en kommentar som berör andra effekter av Peak Oil:

    Med fler finanskriser och en troligtvis krympande ekonomi så kommer färre att vilja/kunna köpa bil medan fler kommer att vilja hyra bil. Det finns flera studier som visar att t ex hyrbilsfirmor går som tåget i dåliga tider, redan i dagens oljesamhälle. Medan bilförsäljningen krymper.

    Personligen tror jag att vi måste börja med att titta på visionen hur ett komplett hållbart (peak everything) samhälle kan se ut och därefter sätta ihop pusselbitarna som passar in. Och i min vision är definitivt elbilen en mycket viktig delkomponent :)

  4. Hej Ulf!
    Håller med om mkt av det du skriver. Den egna ägda bilen som rullar i genomsnitt 1 timme och max 10 km per dag har peakat för länge sen. Och jag ser i övergångsskedet en delning av bil, bilpooler, hyrbilar etc som realistisk. Dessutom tror jag att ett annat sätt, att få behålla bilen i privat ägo ett tag till, är att sänka maxhastigheten till 70 km per timme. Kanske kommer oxå ransonering av körsträcka att bli aktuell. 300 mil per år t ex.
    Elbilen är ett eget kapitel. Som jag skrivit tidigare så är entusiasmen inte baserat på fakta. Ser elbilen annat än som en kuriosa. Inget land har råd att i dagsläget byta teknisk infrastruktur inkl förnya sin bilflotta! Sen har vi det där med batterikapacitet. Anledningen till att utvecklingen i stort sett stått stilla under 20 år är enkel. Termodynamikens första och andra huvudsats, Det är helt enkelt fysikaliskt omöjligt att ”hotta upp” batterierna så mkr mer.

    Elbilen dessutom inte förenlig med klimatmålen. En elbil, sett i ett livscykelperspetiv, släpper ut obetydligt mindre än en liten diesel. Det skriver trafikforkarna på KTH i denna länk.http://www.newsmill.se/node/28213

    År 2035 är prognoserna bl a IEA, Energimyndigheten m fl för antalet elbilar ett par procent i världen och Sverige, ca 10-20.000 i Sverige. Och detta trots att vi har gott om el än så länge! Så länge kärnkraften tuffar på. Och några nya kärnkraftverk är det mkt osäkert om det blir av ekonomiska skäl. Det gäller nog de flesta länder inom EU.
    Ett annat starkt skäl till att avstå från el som bränsle är att detta kommer att driva upp priset per kWh med flera hundar procent, enl min gissning.

    Som sagt delar mkt av din uppfattning om bilens framtid att vi inte kommer att äga den och köra korta sträckor och i lägre hastighet.

  5. God fortsättning :)
    Det är alltid intressant att ta del av åsikter från personer som tror helt annorlunda om framtiden än en själv. Jag kan dock inte se/förstå några argument varför elbilen inte skulle ha någon framtid och varför elbilen bara skulle vara kuriosa – så du får gärna förtydliga. Som jag förstår det håller du med om att vi sannolikt går mot ett mer multimodalt transportsamhälle efter peak oil. Då spelar inte körsträckan för elbilen så stor roll och dagens körsträcka klarar sig bra (och termodynamikens lagar har alltså ingen betydelse).

    Körsträckan, peak lithium och termodynamikens lagar har däremot rimligen stor betydelse om vi ska ersätta samtliga bilar med elbilar rakt av och det tror jag inte heller är en realistiskt tanke.

    Prognoserna för antalet elbilar skiljer sig mycket åt beroende på vem som uttalar sig men 10-20.000 bilar år 2035 har jag själv inte sett i många prognoser. 85.000 elbilar 2020 är vad just Energimyndigheten sagt, vad jag förstått, medan en del bedömare sagt så mycket som 600.000 elbilar 2020. Prognoser lägger jag personligen dock inte mycket vikt vid, då jag ju tror på ett multimodalt transportsamhälle om 20 år (snarare än att vi ska transportera oss precis likadant som idag fast med elbilar).

    Länken du hänvisar till motsäger i mina ögon helt ditt budskap och pratar mest om att det är fel med Förbifart Sthlm (http://www.newsmill.se/node/28213). Länken säger inget om att en elbil skulle dra obetydligt mindre än en diesel, utan slutsatsen man drar är:

    ”Laddhybrider och renodlade elbilar har definitivt en roll att spela i framtidens hållbara transportsystem. Samtidigt är det tydligt att förväntningarna om att de ska bidra till stora och snabba utsläppsminskningar är orealistiska. Klimatproblemet är krävande nog att lösa i sig och det finns inte utrymme för att lägga tiotals miljarder på projekt som leder i fel riktning”.

    Det tar lång tid att ersätta befintlig fordonsflotta med elbilar och att bygga Förbifart Sthlm kan inte miljömässigt försvaras med att man ska ha ut elbilar – korrekt slutsats i mina ögon. En elbil är dock betydligt bättre miljömässigt än en förbränningsmotor, delvis då den är tre gånger så energieffektiv. El är bättre ut miljöperspektiv och det finns många studier som visar detta, vi måste bara komma över problemet med den begränsade körsträckan (=multimodala transporter). Elbilar kommer knappast att driva upp energipriset med flera hundra procent. För att ersätta samtliga fossibilar i Sverige med elbilar behöver elproduktionen bara öka med ca 8% enligt studierna jag läst på området. I ett multimodalt transportsystem (där en poolbil ersätter ca 7-8 privatägda bilar) skulle det alltså handla om ca 1% större elproduktion. Att jämföra med bensinpriserna 20 år efter peak oil…

    Min personliga åsikt är så här: Alla transportslag har sina fördelar och sina nackdelar, det gäller även elbilar och laddhybrider. Fossilbilar är dock rimligen på väg starkt utför med peak oil (biobränslen klarar ju inte heller att ersätta) och då är bara frågan:

    Vad ska vi ersätta fossilbilarna med?

    Vi kan kritisera samtliga alternativ men vi måste därefter hitta en väg framåt och fokusera på lösningar (eller sitta hemma utan transporter efter Peak Oil). Om du inte delar min vision om hur framtidens transporter ser ut så får du gärna dela med dig av din vision :) Och vilka pusselbitar (exkl elbilar) som passar in i den här visionen? Finns det fler trovärdiga visioner så tar jag väldigt gärna del av dem :)

  6. För övrigt så är jag lite förvånad över dina åsikter om elbilar då det ser ut som att du håller med om t ex McKay’s slutsatser (http://stallom.se/2009/12/18/sluta-prata-nonsens-om-energi-ta-reda-pa-fakta). Några av hans slutsatser är ju:

    – ”David MacKay föreslår en övergång till ett samhälle där det dominerande energislaget är el. Lösningen är solel och kärnkraft”

    – ”Elbilar ska ersätta dagens 840 miljoner bilar i världen, varav 4,2 miljoner finns i Sverige” (dvs betydligt mer än vad jag själv tror är realistiskt, ur Peak Everything-perspektiv, t ex Lithium)

    – ”Ett fossilfritt samhälle innebär en minskning av kWh-tillgången per person med minst 50 %. Från 195 KWh till 70 KWh per person och dag”

    Förtydliga gärna :)

Comments are closed.