Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
Today’s guest post by German speaking marromai contemplates the implications of peak everything caused by energy depletion and concludes the coming collapse will be rapid, harsh, and permanent. Other essays by marromai can be found here. Following is an edited excerpt from “A Book for no One” by Stefan Gruber that discusses the so called […]
Preface. The U.S. has 4.1 million miles of roads (1.9 million paved, 2.2 million gravel). About 3 million miles of roads have less than 2,000 vehicles a day, less than 15% of all traffic. The paved portion of these low-volume … Continue reading →
Hej Bengt!
Nog var den optimistisk allt, men den speglar oxå ngt annat. Myten om peakoil och transporter. Löser vi bara våra transportproblem med ett alternativt bränsle (förnybar energi), så är det bara att surfa vidare med konsumtionssamhället. Inget kan vara felaktigare!
Så länge vi inte inser hur stor den dolda indirekta energianvändningen är, m a o den mängd energi vi laddar våra produkter med för att tillverka dem, så blir åtgärderna för att ställa om samhället enbart en chimär.
Energibehovet för vår industriella matproduktion är flera gånger större än allt bränsle, som behövs för flyg- sjö- och lufttransporter. Enbart köttproduktionen i världen behöver mer fossil energi än samtliga transporter.Rapport från World Watch nov 2009: http://www.worldwatch.org/ww/livestock
Hej Bengt!
Nog var den optimistisk allt, men den speglar oxå ngt annat. Myten om peakoil och transporter. Löser vi bara våra transportproblem med ett alternativt bränsle (förnybar energi), så är det bara att surfa vidare med konsumtionssamhället. Inget kan vara felaktigare!
Så länge vi inte inser hur stor den dolda indirekta energianvändningen är, m a o den mängd energi vi laddar våra produkter med för att tillverka dem, så blir åtgärderna för att ställa om samhället enbart en chimär.
Energibehovet för vår industriella matproduktion är flera gånger större än allt bränsle, som behövs för flyg- sjö- och lufttransporter. Enbart köttproduktionen i världen behöver mer fossil energi än samtliga transporter.Rapport från World Watch nov 2009: http://www.worldwatch.org/ww/livestock