Kalender

maj 2010
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Slumpmässigt inlägg

Fossil jakt.

Antal besökare

  • 121Besökare idag:
  • 141Besökare igår:
  • 982Besökare förra veckan:
  • 1100Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Running Short of Tailwinds for the Economy 22 november, 2023
    Strangely enough, the economy seems to move from tailwind to tailwind, as new resources are discovered, as population expands, and as central banks figure out new ways to fix the economy. In this post, I will describe some tailwinds affecting the economy. Many of these have recently lost their value or are likely to lose […]
  • Beliefs Should Change with Evidence 9 december, 2023
    You can’t say that I don’t change my beliefs when presented with new evidence by smart experts with integrity. Thanks to Dr. Jonathan J. Couey, I am in process of overturning much of what I thought was true about covid: If the above is true, and I suspect it is, the narrative I have been […]
  • Do you want to eat, drink, or fly? 6 december, 2023
    Preface.  In this post the New York Times writes about renewable airplane fuel from corn ethanol, and questions whether there is enough water and a few other problems.  First I’m going to summarize their issues with this, and then follow … Continue reading →

Cykel kontra bil i Stockholm

Print Friendly, PDF & Email

Jag skrev ett brev till cykeltidningen Kadens.

Jag fick av en slump ett exemplar av er fina tidning i handen häromdagen. Jag läste med stort intresse er artikel där ni jämfört cykelns snabbhet jämfört med bilens. Jag blev inte överraskad av att se att cykeln var ungefär lika snabb som bilen. Jag har dock en kommentar. Ni konstaterar att bilens kostnad är ca 240 kronor per dag om jag minns rätt, medan cykelns kostnad är grovt räknat en  tiondel av bilens.
Men för att få bilens verkliga transport-tid så bör man dessutom räkna in den tid man måste arbeta för att tjäna in pengarna som man måste använda för att betala för bilåkandet. Denna typ av analys har tidigare presenterats av t.ex. fysikprofessorn Bodil Jönsson i hennes bok ”Tio tankar om tid”, men tankesättet går åtminstone tillbaka till David henry Thoreau’s ”Walden; or, life in the woods”. Jag gör här en rekapitulation:
OK, låt säga att bilen körs av en stockholmsk medelinkomsttagare som tjänar 30 000 kr/månad. Efter skatt blir inkomsten uppskattningsvis 20 000:-, vid heltid blir nettolönen ca 125:-/h. ”Svensson” måste alltså jobba i knappt två timmar för att betala för detta bilåkande, som kostar 240:-/dag. Denna tid bör rimligtvis läggas till transporttiden, och jämförelsen borde även ta hänsyn till cykelns kostnad, samt den tid cyklisten måste arbeta för att betala för sin cykel. Om man gör en sådan analys så är jag ganska säker på att bilen kommer att bli betydligt långsammare än cykeln i stadstrafik. En annan intressant reflektion är att om bilåkandet sker för att transportera bilisten till och från jobbet, då blir slutsatsen att bilisten jobbar för att kunna transportera sig till jobbet i bil.
Min egen slutsats av detta är att bilens huvudsakliga funktion är sociologisk. Vi markerar vår identitet, klass och status genom vårt bil-ägande och bil-åkande, och detta är bilens primära funktion.
Åtminstone var den det under massbilismens barndom. Under efterkrigstiden har detta sociologiskt motiverade konsumtionsmönster fått återverkan på ”allt”, inklusive hur vi bygger städer och vägar, med villaförorter, köpcentrum. Bilismen har också tagit bort marknaden för andra transportmedel t.ex. kollektivtrafik, cykelbanor och järnväg. Detta har lett fram till dagens samhälle där det gått så långt att det blivit ganska krångligt att leva utan bil. Detta ”suburbia” beskrevs av den amerikanske journalisten och författaren James Howard Kunstler som ”…the greatest misallocation of resources in the history of the world” … ”America took all of its post-war wealth and invested it in a living arrangement that has no future”, och vidare beskrev han suburbia som en”technosis externality clusterfuck”. (Clusterfuck=am. slang: många saker går väldigt fel samtidigt…)
Vi lever i en postmodern tidsålder, där kulturen domineras av mass- mediebilder som återger ett samhälle präglat av massmediebilder. Rundgång. Det finns inget äkta: allt är kopior av kopior. Även ”att cykla”, med eller utan cykelhjälm, är ett identitetsstatement. Den amerikanske satir-sajten beskrev det så här. ”If you drive a Prius, it shows that you care about the environment. If you ride a bicycle, it shows you really care about the environment. If you ride a bus, you’re probably not white.”

Mats Lindqvist, Tekn. Dr.
vice ordförande ASPO Sverige

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!