Kalender

maj 2010
M T O T F L S
« apr   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Antal besökare

  • 90Besökare idag:
  • 126Besökare igår:
  • 810Besökare förra veckan:
  • 511Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Why a Great Reset Based on Green Energy Isn’t Possible 17 juli, 2020
    It seems like a reset of an economy should work like a reset of your computer: Turn it off and turn it back on again; most problems should be fixed. However, it doesn’t really work that way. Let’s look at … Continue reading →
  • US May Production Plunges 2Mb/d 1 augusti, 2020
    A post by Ovi at peakoilbarrel All of the oil (C + C) production data for the US states comes from the EIAʼs Petroleum Supply monthly PSM. At the end of the production charts, an analysis of three different EIA monthly … Continue reading →
  • Escape to Mars after we’ve trashed the Earth? 3 augusti, 2020
    The idea that we can go to Mars is touted by NASA, Elon Musk, and so many others that this dream seems just around the corner.  If we destroy our planet with climate change, pollution, biodiversity loss, soil erosion, aquifer … Continue reading →

Aftonbladet om oljepris och Peak Oil

Print Friendly, PDF & Email

Aftonbladet skriver på sin ledare den 30/4 ”Därför stiger bensinpriset”. Man tar upp problematiken med att utvinna olja ur tjärsand och oljeschiffer på ett ganska bra sätt. I slutet av artikeln dyker begreppet Peak Oil upp och förklaras som tidpunkten då det blir för dyrt att utvinna olja, vilket ju inte är korrekt men det är kul att Aftonbladet närmar sig denna fråga.Aftonbladet tar upp det viktiga faktum at 60% av all olja används till transporter och påpekar i samma veva att det inte bara är klimatet som kräver nya färdsätt. Att peka ut transportsektorn är huvudet på spiken men det handlar inte så mycket om pris som det handlar om transportarbete. Peak Oil betyder mindre olja vilket betyder mindre transportarbete, förutsatt att alternativen inte kan fylla tomrummet efter oljan. Priset förlorar därmed relevans eftersom det bara avgör var detta transportarbete ska uträttas men i en globaliserad effektiv ekonomi kan det mycket väl visa sig att uteblivet transportarbete i Bangladesh påverkar oss precis lika mycket som en förlorad bilresa mellan Örebro- Köping.  Ett krympande transportarbete måste helt enkelt betyda en antiglobaliserande (lokaliserande) trend, oavsett vad oljan kostar. Det är heller inte säkert att oljan blir dyrare i samband med Peak Oil. Tvingas exempelvis SAS lägga ner p.g.a brist på drivmedel förlorar många jobbet vilket leder till minskad ekonomisk aktivitet vilket kan minska priserna osv.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!