Kalender

maj 2010
M T O T F L S
« apr   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Antal besökare

  • 41Besökare idag:
  • 85Besökare igår:
  • 719Besökare förra veckan:
  • 2779Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Fossil Fuel Production Is Reaching Limits in a Strange Way 15 oktober, 2020
    Strangely enough, the limit we seem to be reaching with respect to fossil fuel extraction comes from low prices. At low prices, the extraction of oil, coal, and natural gas becomes unprofitable. Producers go bankrupt, or they voluntarily cut back production in an attempt to force prices higher. As the result of these forces, production […]
  • EIA’s Electric Power Monthly – September 2020 Edition with data for July 24 oktober, 2020
    A Guest Post by Islandboy The EIA released the latest edition of their Electric Power Monthly on September 24th, with data for July 2020. The table above shows the percentage contribution of the main fuel sources to two decimal places for the last two months and the year 2020 to date. The Table immediately above […]
  • Why we need more women leaders 27 oktober, 2020
    Preface. Hector Garcia makes the case that women make better leaders in an excerpt from his book below. His conclusion is that “scientific literature shows that when women are allowed greater political and economic power, which is inseparable from the … Continue reading →

Aftonbladet om oljepris och Peak Oil

Print Friendly, PDF & Email

Aftonbladet skriver på sin ledare den 30/4 ”Därför stiger bensinpriset”. Man tar upp problematiken med att utvinna olja ur tjärsand och oljeschiffer på ett ganska bra sätt. I slutet av artikeln dyker begreppet Peak Oil upp och förklaras som tidpunkten då det blir för dyrt att utvinna olja, vilket ju inte är korrekt men det är kul att Aftonbladet närmar sig denna fråga.Aftonbladet tar upp det viktiga faktum at 60% av all olja används till transporter och påpekar i samma veva att det inte bara är klimatet som kräver nya färdsätt. Att peka ut transportsektorn är huvudet på spiken men det handlar inte så mycket om pris som det handlar om transportarbete. Peak Oil betyder mindre olja vilket betyder mindre transportarbete, förutsatt att alternativen inte kan fylla tomrummet efter oljan. Priset förlorar därmed relevans eftersom det bara avgör var detta transportarbete ska uträttas men i en globaliserad effektiv ekonomi kan det mycket väl visa sig att uteblivet transportarbete i Bangladesh påverkar oss precis lika mycket som en förlorad bilresa mellan Örebro- Köping.  Ett krympande transportarbete måste helt enkelt betyda en antiglobaliserande (lokaliserande) trend, oavsett vad oljan kostar. Det är heller inte säkert att oljan blir dyrare i samband med Peak Oil. Tvingas exempelvis SAS lägga ner p.g.a brist på drivmedel förlorar många jobbet vilket leder till minskad ekonomisk aktivitet vilket kan minska priserna osv.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (No Ratings Yet)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!