Kalender

april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Antal besökare

  • 103Besökare idag:
  • 89Besökare igår:
  • 783Besökare förra veckan:
  • 1244Besökare per månad:

Arkiv över inlägg

  • Don’t expect the world economy to resume its prior growth pattern after COVID-19 27 maj, 2021
    Most people seem to think that the world economy is going through a temporary disruption, caused by a novel coronavirus. As soon as COVID-19 goes away, they expect the economy will be back to normal. I think that this assessment is overly optimistic. The way I see the situation, the world economy was already having […]
  • Annual Reserve Revisions Part III: Larger Independents 5 juni, 2021
    A Guest Post by George Kaplan The story here is of a gradual decline in the size and importance of most of these (once) large independents. Their combined reserves and production is not sizeable compared to the super majors and majors but their history may be indicative of what is coming the way of the […]

Järnvägstransporter

Print Friendly, PDF & Email

Detta är ett gästinlägg från Svenska Järnvägsfrämjandet som har årstämma i Göteborg i helgen.

Pressmeddelande
Uttalande antaget av Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandets årsstämma i Göteborg 11.4:

Sinande olja kräver järnväg
Regeringens nyligen lagda proposition för infrastrukturen är ett luftslott, anser Järnvägsfrämjandet. Den bygger på tron att vi ska skall fortsatt kunna köra bil i oförändrad omfattning. Det kommer vi inte att bli möjligt.

Därför bör inte Förbifart Stockholm och andra motorleder byggas. Anslagen för vägbyggen bör till största delen överföras till järnväg. Infrastrukturinvesteringar skall vara i decennier. Då kan de inte byggas på förutsättningar som snart kommer att försvinna.

Inga bansträckor med i dag låg trafik får läggas ner, utan de måste rustas upp. Vi behöver därtill nya snabba banor för höghastighetståg och starka godstrafikstråk. Botniabanan bör snarast följas av Norrbotniabanan.

Skall vi klara våra transporter i framtiden måste vi bygga så mycket järnväg vi kan. Och det fort. Ju längre vi väntar desto dyrare blir det. Infrastrukturinvesteringar är enormt energikrävande och priset för dem kommer att stiga i takt med oljepriset.

Oljeproduktionen har inte ökat sedan 2005 trots skyhöga priser. I fjol fördubblades priset trots lågkonjunktur. Danmark har ingen olja att exportera 2015 och Norge strax efter. Det är två tredjedelar av vår oljeimport. Till och med IEA, International Energy Agency, varnar för allvarlig energibrist kommande år. Andra forskare har varnat länge. Energigapet kommer inte att kunna fyllas av alternativa drivmedel. Enligt en Chalmersrapport kan de 2030 bara täcka en fjärdedel av bortfallet. Det är inklusive elbilar som det då fortfarande kommer att finnas få av.

e.u. av stämman inskickat av:
Hans Sternlycke
ordförande för Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

ASPO kan inte mer än att hålla med.

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious
1 tunna2 tunnor3 tunnor4 tunnor5 tunnor (5 votes, average: 3,80 out of 5)
Loading...

Inga mer kommentarer.

MediaCreeper Creeper Follow Vi har placerat ASPO Sverige i Stockholmbloggkartan.se!